Waarom heeft de èèn sneller last van koude handen/voeten en een ander weer niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Circa 80% van de vrouwen hebben last van koude voeten en/of handen. Dat is geen overgevoeligheid maar is door de evolutie bepaald. Als jager moest de man veel spiermassa opbouwen. De energie van de werkende spier wordt voor slechts 30% voor arbeid gebruikt, de resterende 70% komt vrij als warmte, die zich door het hele lichaam verspreidt. Een man is daarom altijd goed doorgewarmd.
De vrouw, van oudsher beschermster van het huis, heeft veel minder spiermassa nodig, produceert derhalve ook minder warmte en koelt dus sneller af. Het warmtebeheer van de hersenen zorgt er bij kou voor dat de belangrijkste lichaamsgebieden (hoofd, romp met de belangrijke organen) het eerste verwarmd worden. Minder belangrijke en verder verwijderde delen (voeten, handen) koelen daardoor snel en soms heel extreem af: de temperatuur in de tenen kan soms wel tot 8° dalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De doorbloeding van verschillende mensen is verschillend. Als je relatief lange armen hebt, en je combineerd dat met een lage bloeddruk, dan heb je al snel een langzamere circulatie. hierdoor koelt het bloed sneller af dan bij mensen die wat kortere armen hebben en hogere bloeddruk. De warmte van terug kerend bloed bepaald hoeveel bloed er naar de armen gestuurd wordt: Wordt dit te koud, dan worden de slagaders dicht geknepen, zodta minde rloed naar de extremiteiten gaat. Dit voorkomt dat je kerntemperatuur te snel daalt. Je krijgt er echter ok ijskoude handen en voeten van. Zo koud, dat je kootjes kunnen afvriezen.

Daarnaast is de een beter getraind etcetc. wat ook allemaal mee speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met de eenvoudigheid waarom lichaamsstoffen door het lichaam kan stromen. Zoals Jelle ook zegt, bijvoorbeeld bloed.

Er kunnen in de loop der jaren verschillende blokkades ontstaan. Door ontstekingen, lichte zwellingen, littekenweefsel, spierspanningen. Allemaal chronische zaken welke subtiel doordringen tot de normale functionaliteit van het leven.
Ongemakken als koude ledematen, vermoeidheid, RSI, en andere zaken kunnen hierbij optreden.

De oplossing is evenmin eenvoudig. Men zal meer bewust moeten worden van het lichaam. Spanningen moeten herkend wordt en het zal lang duren voordat de spieren hun langdurige spanning weer kunnen loslaten.
Dan kunnen de lichaamssapjes weer wat beter stromen, en kan er bloed en zuurstof naar de goede plekken stromen. Hiermee kunnen ontstekingen, afvalstoffen en zwellingen ook weer beter door het lichaam aangepakt worden. Als je dit echt mentaal doorzet, kunnen littekenweefsel ook weer van blokkades ontdaan worden.

Zoals je misschien al een beetje doorhebt, zijn je lichamelijke probleem veroorzaakt door mentale spanningen die uiteindelijk door het lichaam worden overgenomen. Met je geest kan je dit proces weer omkeren.