Pro ana staat voor 'pro anorexia nervosa'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pro-Ana websites zijn websites waarop meisjes met eetstoornissen elkaar aanmoedigen om zo dun mogelijk te worden. Ze hebben een heel erg negatieve invloed op meisjes met eetstoornissen, omdat ze de meisjes het gevoel geven dat het goed en mooi is om graatmager te zijn en allerlei tips verstrekken over hoe je zo dun mogelijk wordt.

Zieke websites die zieke mensen nog zieker maken, daar komt het op neer.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de bron nog een link naar een site die WEL helpt (en pas nog in het nieuws was als hele goede site voor meiden die met hun eigen eetgedrag in de knoop zitten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pro Ana is een beweging die Anorexia Nervosa niet als een ziekte zien maar als een levensstijl ziet. Zij promoten juist het dun zijn en wisselen ideeën en trucjes uit om zo dun mogelijk te blijven. De naan zegt het al; vóó Anorexia. Heel eng!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pro-ana is de naam van een beweging die stelt dat anorexia nervosa en andere eetstoornissen geen stoornis, maar een levensstijl zijn. Hiermee wordt stelling genomen tegen de medische wetenschap die anorexia als een potentieel dodelijke psychische aandoening beschouwt. Er is ook een groep die er niet voor heeft gekozen om op deze manier te leven, maar toch op pro-ana sites zitten, simpelweg vanwege de steun die ze krijgen en omdat ze merken dat ze niet de enige zijn die hetzelfde denken als dat zij zelf doen. Pro-ana refereert naar het promoten van Anorexia Nervosa als levensstijl.[1]

Inhoud [verbergen]
1 Ontstaan
2 Gradaties
3 Zie ook
4 Externe links

[bewerken] Ontstaan
Aanhangers van de beweging Pro-ana streven ernaar om op radicale wijze te voldoen aan hun slankheidsideaal, een positief zelfbeeld te ontwikkelen en de macht over het eigen lichaam te verkrijgen. Pro-ana is een aantal jaren erg actief geweest op het internet, leek op een gegeven moment terrein te verliezen door het verbod op pro-ana sites in de Verenigde Staten, maar het kent nu een ongeziene heropleving. [bron?]

Pro-ana-websites bevatten doorgaans webfora, geven tips over afvallen en mogelijkheden om het ideale gewicht te berekenen (waarbij de gebruikte waarden vaak lager liggen dan medisch geaccepteerde normen). In de Verenigde Staten hebben enige pro-ana-aanhangers protestdemonstraties gehouden tegen de consumptiemaatschappij, met name de overmatige consumptie van voedsel.

Critici wijzen erop dat de websites van de pro-ana-beweging levensgevaarlijk zijn voor de doelgroep. Door enkele critici is in Nederland als tegenwicht Proud2Bme opgericht.

[bewerken] Gradaties
Er zijn verschillende gradaties van pro-ana:

Er is een extremere vorm die pro-ana als een religie[bron?] of echt een levenskeuze benadert. Vaak ligt de leeftijd van aanhangers hier zeer laag, rond de 13 jaar[bron?].
Een andere vorm is minder extreem en gaat er eerder vanuit dat een eetstoornis wel degelijk een ziekte is maar dat zij er nog niet klaar voor zijn om te genezen. Ze moedigen herstel wel aan, maar zullen niemand dwingen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pro anna is iets dat eigenlijk verboden zou moeten worden,omdat het vooral jonge meiden aan zet zich zelf uit te hongeren,zelfs soms zo erg,dat de dood er op volgt. Ik heb er geen goed woord voor over. Hier is het leven niet voor bedoeld!