Er komt zwarte kleurstof vrij op de achterkant van het wafelijzer, wat is dit?

Er komt zwarte kleurstof vrij op de achterkant van het wafelijzer;

1. Wat is dit?

2. Waarom ontstaat zo iets?

3. Kan dit kwaad?

Ik voeg even een foto toe in bijlage.
Even vermelden, ik doe de bakplaten in de vaatwasser omdat het volgens het boekje (zie punt 31 op de onderstaande afbeelding) vaatwasbestendig is.

https://ibb.co/mq0g1m6

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het lijkt veel op resten verbrande boter of olie. Kom je ook tegen in tosti-ijzers. Die koolstof gaat met de vaatwasser niet makkelijk weg. Gewoon wegpoetsen met een microvezeldoekje of een tissue.
Goed schoonmaken is wel belangrijk, want verbrande restjes zijn niet gezond.
Toegevoegd op 28 maart 2020 21:18: tekst