Nee, dat heeft daar geen effect op. Het is zelfs beter voor het herstel van een wond om de huid op die plek droog te houden.

Wat wel kan helpen is het gebruik van siliconengel of -pleisters (van Dermatix). Zodra een wond gesloten is en eventuele hechtingen eruit zijn kun je daarmee beginnen. Door de drievoudige werking krijg je een minder zichtbaar litteken en verdwijnen klachten zoals roodheid, jeuk en pijn.

Of het plakken van een Litteken Vervager (van Hansaplast), een pleister die ervoor zorgt dat de temperatuur van de huid stijgt waardoor het herstellende weefsel zachter wordt en een betere doorbloeding ontstaat. Daardoor wordt het bindweefsel herverdeeld en dat maakt het litteken minder zichtbaar.
Amadea
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Die pleisters heb ik wel eens gebruikt, mijn litteken is een stuk platter geworden.