Hoe lang kunnen mensen op de intensive care liggen?

De intensive care bestaat uit intensieve zorg voor erg zieke mensen. Je kunt hier uren tot dagen tot zelfs weken komen te liggen. Ik was benieuwd tot in hoever dit kan uitrekken. Weken tot maanden lijkt mij sowieso niet gezond, worden dit vaak kasplantjes?

4 jaar geleden
2.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Vroeger duurden opnames sowieso dikwijls een week of 5-6 op de gewone afdelingen.
Dat was eerder norm dan uitzondering. Ik heb jarenlang ellenlange ontslagbrieven uitgetypt voor diverse afdelingen.
Amadea
4 jaar geleden
Tegenwoordig is er ook een medium care. Hier gaan veel patiënten eerst naartoe voordat ze op een gewone zaal of kamer komen te liggen.
marjolein55
4 jaar geleden
Licht ook aan hoe iemand zijn/haar lichaam reageert en wat precies de oorzaken zijn om in een coma te liggen.
Bij sommige kan dit langer duren als bij een ander,dus ook de vraag of dit vaak kasplantjes worden ja/nee kunnen ze geen definitief antwoord op geven.Ook dit ligt aan de lichamelijk conditie
wilkers
4 jaar geleden
Zijn er gevallen bekend, waarbij een patiënt heel erg lang op de intensive care afdeling heeft gelegen?

Antwoorden (1)

Patiënten kunnen zelfs drie maanden op de intensive care liggen
Wanneer de patiënt wakker wordt, begint voor hem een periode waarin hij beseft hoe ziek hij is geweest, merkt hij hoe (spier-)zwak hij is en hoort hij over operaties, zware IC-behandelingen en mogelijke complicaties en doemt een leven na de intensive care op dat anders kan zijn dan voorheen. De naaste is op dat moment juist blij en opgelucht dat de patiënt de kritieke ziekte periode heeft doorstaan. Twee heel verschillende en tegengestelde emoties over iets wat samen is meegemaakt.

De complexiteit voor de patiënt wordt ook wel PICS genoemd, het post intensive care syndrome. Langdurig verblijf op de intensive care heeft grote gevolgen voor het functioneren van de patiënt in de periode daarna. De fysieke gevolgen zijn vaak het duidelijkst: patiënten hebben minder spierkracht, en weinig uithoudingsvermogen. Maar er zijn ook psychische gevolgen: ze hebben nachtmerries, zijn angstig of depressief. Soms houden ze een trauma over aan hun verblijf op de IC. Ook hebben ze vaak cognitieve problemen: ze kunnen zich niet concentreren, hebben geheugenproblemen of raken snel overprikkeld.
In Nederland belanden jaarlijks tachtigduizend mensen op de intensive care. Twintig procent daarvan krijgt last van PICS.
SimonV