kan je je hart uitputten?

Bijvoorbeeld door lange tijd een extreem hoge hartslag te hebben of langdurig constant drugs gebruik?

4 jaar geleden
1.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Je kunt daar heel veel kwalen aan overhouden en ja, je hart kan daardoor op een gegeven moment stil blijven staan.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt een hartinfarct krijgen van drugsgebruik.

-- Wat zijn de gevolgen van gebruik precies? Cocaïne en anders stimulantia zoals xtc zorgen voor een hoge bloeddruk en een snellere hartslag. Tegelijk kunnen ze leiden tot spasmen in de slagaders rond het hart. Een combinatie van toegenomen vraag naar zuurstof en een verminderd aanbod daarvan. Met een beetje pech leidt dat tot een hartinfarct.

Cocaïne, zegt Riezebos, zorgt daarbovenop nog voor ‘plakkerigheid’ van het bloed en heeft direct effect op ‘de elektrisch activiteit’ van het hart. Dat wordt nog eens versterkt als het wordt gebruikt in combinatie met alcohol.

Het risico op een hartinfarct, zegt hij, is een uur na het gebruik van cocaïne naar schatting 24 keer groter dan normaal. De consequenties zijn groot: een hartinfarct kan gemakkelijk leiden tot overlijden. In elk geval wordt een deel van de hartspier dusdanig beschadigd dat langdurig, vaak levenslang, gebruik van medicijnen nodig is. Dat kan al voorkomen na eenmalig gebruik. Regelmatige gebruikers lopen op de wat langere termijn bovendien het risico op hartfalen: een verlies van pompkracht . ---
Erna55
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Zeer goed antwoord.