Waarom is het gevaarlijk als je moedervlekken kapot gaan?

Waarom moeten we er altijd zo voorzichtig mee om gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
66K

Het beste antwoord

Het gaat er niet om dat het gevaarlijk is als je valt en daarbij een moedervlek openhaalt, maar dat het een slecht teken is als de moedervlek zélf verandert. Dus groter wordt, van kleur verandert, spontaan gaat bloeden, of gaan jeuken (waardoor je gaat krabben en hem daardoor misschien openhaalt).

Dat kunnen allemaal tekenen zijn dat in de moedervlek ongecontroleerde celdeling plaatsvindt, dus dat de moedervlek verandert in een maligne melanoom, een agressieve vorm van huidkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat het gevaarlijk is als ze kapot gaan, wist ik niet.
Wat ik wel weet is dat er een soort van huidkanker kan gaan ontstaan in een moedervlek. Een moedervlek die bloedt of groter wordt, kan een teken zijn dat er inderdaad iets mis mee is, en daarom moet je er dan mee naar de huisarts, zodat die kan onderzoeken of dat het geval is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft helemaal niet voorzichtig met je moedervlekken om te gaan.
Het ik ook niet gevaarlijk als ze kapot gaan.
Soms worden verdikte moedervlekken vlak geschaafd, omdat dat mooier is, of voor onderzoek, dan gaan ze dus ook kapot.

Moedervlekken zijn een opeenhoping van melanocyten (pigmentstoffen),cellen die overal in de huid voorkomen,en de huid beschermen tegen de schadelijke invloed van het zonlicht. Niets mis mee.

Wat je wel moet doen is je moedervlek in de gaten houden. Hoewel de meeste moedervlekken onschuldig zijn, is het raadzaam sommige grote exemplaren wel in de gaten te houden. Een moedervlek kan namelijk ontaarden
Als er te veel verandering in optreedt, of het jeukt te veel of zoiets, zou het een melanoom kunnen zijn, iemand met een melanoom heeft huidkanker.