Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Groeien mijn voeten nog?

Ik ben net 16 jaar geworden en heb maat 42/43. Dit is erg irritant met schoenen kopen, want alle leuke schoenen gaat "maar" tot maat 41 of 42. Met sneakers is het niet een heel groot probleem want dan heb je unisex schoenen maar andere schoenen wordt snel een probleem. Nu vraag ik mij af of mijn voeten nog doorgroeien. Ik ben namelijk nog nooit ongesteld geworden en sommige zeggen dat je dan nog doorgroeit maar is dat ook zo met je voeten of is het onzin?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
817
Amadea
5 jaar geleden
Ben je met beide zaken al bij je huisarts geweest? Ik wil je niet ongerust maken, maar het zóu kunnen betekenen dat jouw hormoonhuishouding misschien meer die van een man dan van een vrouw is. Want dan klopt het dat je grote voeten krijgt en niet gaat menstrueren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat kun je zo niet zeggen.
Feitjes:
De voeten van meisjes stoppen eerder met groeien dan de voeten van jongens.
De meeste meisjes stoppen met het groeien van voeten met 16/17 jaar, terwijl de meeste jongens stoppen met 17/18 jaar.
Met 21 jaar zijn voeten altijd uitgegroeid.
Groeien heeft alleen te maken met groeischijven.
Als je ouder wordt (echt ouder) kunnen de voeten weer 1 tot 2 maten groter worden, doordat de voeten doorzakken.

In je hele lichaam bevinden zich groeischijven (ook in de voeten). Deze schijven bestaan uit kraakbeen die omgezet worden in bot. Hierdoor worden de botten steeds een stukje langer en je voeten een stukje groter. Op een gegeven moment stopt dit proces, omdat het allemaal bot is geworden.
Het enige dat je kunt doen, is een röntgenfoto laten maken van jouw voeten. Een arts kan de foto beoordelen en zeggen of jouw voeten zijn uitgegroeid.
Hij of zij kan zeggen of jouw groeischijven dicht zijn.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 06 januari 2019 20:18: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding