Hadden sommige oogartsen in de jaren 80 een zelfstandige praktijk?

Ik weet nog dat ik als klein meisje in de jaren 80 naar de oogarts moest omdat ik een lui oog had. De praktijk was in een oud herenhuis in de stad en bij een oudere arts die boven de praktijk woonde.
Als ik nu naar de oogarts moet, word ik door verwezen naar een ziekenhuis of een privé kliniek. Ik heb gegoogeld maar ik kom nergens meer oogartsen met een zelfstandige praktijk tegen. Klopt dit? Ben ik toen wel bij een echte oogarts geweest? Terinfo: De specialisten die wij vroeger bezochten: oogarts, huisarts en tandarts waren vaak al half met pensioen en hobbyden nog wat bij. Voorbeeld: tandarts verdooft vooral niet (is vergif) en boort bij wijze van zenuwbehandeling zonder verdoving de kies open en stopt er een kruidnagel in. Tot de volgende keer! Huisarts tot laat in de avond bereikbaar. Runt zijn praktijk in incidentele gevallen snachts in pyjama en kamerjas.

5 jaar geleden
1.1K
Amadea
5 jaar geleden
Ja, dat klopt. De eerste keren dat ik naar een oogarts ging was dat eveneens een zelfstandige praktijk. Het zal inderdaad door de opticiens die ook voor oogmeting zijn opgeleid komen dat er nu geen zelfstandige oogartsen meer zijn.

Antwoorden (1)

Oogartsen met een eigen praktijk zijn (nagenoeg) uitgestorven. Met de opkomst van de opticiens/brillenzaken, waar je goedkoop je ogen kan laten testen, zijn de oogartsen met eigen praktijk gestopt. Voor een oogarts moet je tegenwoordig naar een ziekenhuis.
jc54
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Zo is het nu maar de vraag ging over 35 jaar geleden.
ronron1212
5 jaar geleden
@jc54 inderdaad vroeger was dat zo nu gelukkig niet meer.