Nee. Er zitten geen spieren in vingers.
De spieren om je vingers te buigen en te strekken zitten in de palm van je hand en je onderarm. Via een pezenstelsel zijn die verbonden met je vingers.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. 2x een volmondig ja, terwijl ze er toch echt niet zitten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat geld het zelfde voor je tenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 inderdaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer goed antwoord. Daarom is het ook zo moeilijk om je vingers onafhankelijk van elkaar aan te sturen. Het lukt met oefening wel, maar sommige spieren sturen meer pezen aan en dit kost veel oefening.

Andere antwoorden (2)

Uiteraard, je hebt bij je kootjes buig- en strekspieren, hetzelfde als een kniegewricht. Zonder spieren zou je ook niks vast kunnen pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vingers en je hand zouden erg dik zijn als de ze zelf gespierd zouden zijn. Daarom zitten de spieren die je vingers bewegen, in je onderarm. Ze zijn met lange pezen verbonden met de botjes in je hand. De spieren in je onderarm zorgen er dus voor dat je je vingers kunt samentrekken en weer strekken.
De pezen van je onderarmspieren lopen in banen waarin ze gesmeerd worden met slijm. Door het slijm blijven ze soepel glijden als ze je vingers bewegen.