Hoe kan ik zo snel mogelijk slapen zonder slaappilletjes?

Ik heb soms best wel erge slaapproblemen maar ik heb geen zin om slaappilletjes in te nemen. Weet iemand wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ritme, dat is wellicht toch het belangrijkste. Ga iedere dag op de zelfde tijd naar bed en sta ook iedere dag op dezelfde tijd weer op. Opstaan, douchen, aankleden, eten en naar school/werk gaan. Je kunt 's avonds je ontbijt klaar zetten en ook je lunch vast voorbereiden. Scheelt 's morgens tijd.

Als je dit ritme een tijdje volhoudt went je lichaam hieraan en is het makkelijker om in slaap te vallen. De belangrijkste hormoon bij het slapengaan is melatonine dat zorgt voor het in slaap vallen, de diepte van de slaap en de duur ervan.
De melatonine pilletjes heb je dan niet nodig, je lichaam maakt het zelf aan.

Tips:
-een uur voor het slapen gaan geen blauw licht meer, tv pc phone, ook niet vlak voor 't slapen gaan in bed.
-sporten in de vroeg avond, een uur voor bedtijd mag je nog douchen of iets drinken en meer niet.
-alcohol en stress zorgen ook voor minder en minder diep slapen
Meer informatie in de bron