wat is het verschil tussen mindfullnis en yoga?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Yoga een levenswijze die veel kan omvatten: meditatie, energie, adem, omgang met jezelf, je medemens & de planeet én het beoefenen van asana's (fysieke houdingen). Mindfulness is een manier van mediteren.
Het leert je doelbewust aandacht te geven aan dingen zoals ze zijn, op het moment zelf en zonder te oordelen. Je leert te accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn.
https://wereldvanyoga.nl/yoga-meditatie-en-mindfulness

Antwoorden (1)

Yoga is een middel, een weg om lichter in het leven te staan, zodat je lichamelijk en geestelijk in balans komt. Yoga brengt je rust, ontspanning en harmonie. Je wordt met het lichaam geconfronteerd door aan yoga te doen. Door de lichaamsoefeningen merk je bijvoorbeeld dat je minder gespannen bent en je voelt je dan minder gehaast en gestrest.

Bij mindfullness wordt er bewust aandacht gegeven aan de gedachten, gevoelens, lichaamsreacties en de reacties erop. Het is niet hetzelfde als proberen te veranderen, maar het geeft juis aandacht aan alles wat zich aandient op een speciale manier. Door steeds meer aandacht te geven word je elke keer bewust van hoe je reageerd en omgaat met wisselende situaties. Je leert dus om vanuit het bewustzijn te reageren. Mindfullness kan je helpen bij stressklachten, slaapproblemen, burn-out klachten, vermoeidheidsklachten en fysieke klachten.