Zolang het tinlaagje in de pan onbeschadigd is, kun je dit veilig gebruiken om eten in te bereiden. Beschadigingen in de tinlaag kunnen ontstaan door te veel roeren (na een tijd intensief gebruik is de tinlaag aan vervanging toe), door roeren of schrapen met een scherp voorwerp, of door verkeerd afwassen met harde schuursponsjes of agressieve middelen. Een vertinde koperpan mag ook nooit in de afwasmachine.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tin reageert met zuren en om die reden worden veel blikjes tegenwoordig voorzien van een kunststof coating aan de binnenzijde.

Bij het koken in een pan geeft dit geen probleem omdat dat maar relatief kort gebeurt. Juist blikken met voedingsmiddelen zijn bedoeld om jarenlang te kunnen bewaren.

"Het metaal is bestand tegen zee- en kraanwater, maar gaat een reactie aan met de meeste zuren."
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, tin en zijn ionen zijn weinig giftig.

Via eten bereidt in een vertinde pan krijg je niet genoeg tin binnen om daarvan nadelige gevolgen te ondervinden.

Alle in blik verkocht groente komt in aanraking met tin, omdat blik gemaakt is uit vertinde metalen plaat.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"Alle in blik verkocht groente komt in aanraking met tin, omdat blik gemaakt is uit vertinde metalen plaat." Dit klopt niet helemaal. Tin reageert met zuren en om die reden worden veel blikjes tegenwoordig voorzien van een kunststof coating aan de binnenzijde. Bij het koken in een pan geeft dit geen probleem omdat dat maar relatief kort gebeurt. Juist blikken met voedingsmiddelen zijn bedoeld om jarenlang te kunnen bewaren.
Reddie
6 jaar geleden
@Inekez1
Plus.
LeonardN
6 jaar geleden
@ineke
Kan je daar een antwoord van maken?
Veel van de grote koks in bekende restaurants zweren bij koperen pannen met vertinde binnenkant alhoewel dat meer en meer verleden tijd is met die antikleefpannen van heden ten dage.
Misschien uit nostalgie of gewoonte en als zij die nog gebruiken zou het wel nog veilig moeten zijn denk ik...