Is bloed een orgaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het menselijk lichaam heeft 25 organen. grootste is de huid en verder zijn o.a. mond, hormonen, hart en bloedsomloop, erfelijkheid (DNA) en bloed de organen waarvan je niet meteen denkt: ja! dat is een orgaan. Bloed
Een volwassen mens heeft gemiddeld vier tot zes liter bloed. Dit bloed bevindt zich in het hele lichaam en wordt door je hart en bloedvaten continu door je lichaam rondgepompt Samenstelling van bloed, 2 bestandsdelen: bloedplasma en bloedcellen. Bloed is constant aanwezig in je lichaam en wordt ook constant ververst. Oude bloedcellen worden verwijderd in je milt en beenmerg. Nieuwe bloedcellen ontstaan in je milt. Dit gebeurt in een proces dat hematopoiese wordt genoemd. Bloedgroepen 4 verschillende
Mensen kunnen verschillende bloedgroepen hebben. Dit geeft normaal gesproken geen problemen, maar kan gevaarlijk worden bij bloedtransfusies.
Bloedgroep A. Als je bloedgroep A hebt, dan hebben de rode bloedlichaampjes alleen antigeen A.
Bloedgroep B. Als je bloedgroep B hebt, dan hebben je rode bloedlichaampjes alleen antigeen B.
Bloedgroep AB. Als je deze bloedgroep hebt, hebben je rode bloedlichaampjes zowel antigenen A als B.
Bloedgroep O. Met deze bloedgroep hebben je rode lichaampjes geen antigenen. Geen A en ook geen B.
Problemen met het bloed https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/bloed/item45090
https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/item30719

Antwoorden (4)

Ja. Bloed is het enige orgaan dat zich vrij door het lichaam kan bewegen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een orgaan is een deel van een organisme met een specifieke bouw en functie. Ook de huid is een orgaan, een uitwendig orgaan.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eren orgaan is een geheel van weefsels met een specifieke bouw en functie. Bloed is een vloeistof en geen weefsel, en dus ook geen orgaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk even onder weefsels. https://nl.wikipedia.org/wiki/Weefsel_(biologie)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als wiki hier de bron is; Uit de wiki link van het andere antwoord:
"Bloed heeft een groot aantal functies en kan het best worden beschouwd als een vloeibaar weefsel."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie niet pas dat "bloed" ook in de lijst in de wiki link hierboven naar Weefsel staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*ik zie nu pas. (sorry)
En + voor de het antwoord met een goeie link.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb het een plus gegeven, omdat er wel minnen binnenstromen, maar er geen goede argumenten aangediend worden waarom het antwoord niet zou kloppen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dikke Plus!! +
Thecis
6 jaar geleden
Alhoewel bloed wel als een weefsel beschouwd wordt, zijn er diverse bronnen die bloed niet specifiek als orgaan noemen.
De onderbouwing van het antwoord (een linkje naar hoe je je spreekbeurt moet houden) vind ik te mager. Doen dan deze link er bij:
http://answers.google.com/answers/threadview?id=564993 Bottomline is dat het internet er nogal over verdeeld is om het wel of niet een orgaan te noemen. Dus het antwoord als "ja" te beantwoorden schiet mijn inziens danig te kort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De link gaat wel iets verder dan een spreekbeurten website, er zit een behoorlijke stichting achter.
Nefarma, nu Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, De branchevereniging van de farmaceutische bedrijven in Nederland.
Thecis
6 jaar geleden
@jackd
Ik wist inderdaad niet dat er een hele stichting in zat, 44 leden hebben ze op het moment en er zitten hele grote namen tussen inderdaad. Maar de wereld is er nog wel wat verdeeld over voor zover ik kan na gaan. Dat had ik graag in het antwoord terug gezien.
Nee, bloed is een vloeistof op basis van water, bestaande uit rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplasma, wat weer bestaat uit voedingsstoffen, antistoffen, transporteiwitten, enzymen, etc.

Bloed transporteert stoffen in, uit en door je lichaam. Je kunt het vergelijken met vrachtwagens die materialen naar een fabriek brengen, of kolen naar een energiecentrale of een vuilniswagen die afval naar de vuilstort brengt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit jouw bron.
"Bloed heeft een groot aantal functies en kan het best worden beschouwd als een vloeibaar weefsel."
Thecis
6 jaar geleden
@jackd
Dus? Hij zegt dat het geen orgaan is. NIet dat het geen weefsel is. @koelan,
De wereld is er wat verdeeld onder.
http://answers.google.com/answers/threadview?id=564993
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen conclusie van mij.. (ook geen - van mij)
Meer extra informatie om te laten zien, dat het niet alleen maar een vloeistof is.
Grofweg gezegd is een orgaan een functioneel onderdeel van het lichaam. We kennen natuurlijk het hart en de lever als orgaan, maar ook het oog of een arm is een orgaan. In principe zou zelfs ieder bot een orgaan genoemd kunnen worden. Maar met organen bedoelen we daadwerkelijk een verzameling van verwante weefsels. Een orgaan kan één of meerdere taken hebben en werkt vaak samen met andere organen.
Met deze omschrijving van:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/150955-organen-en-orgaanstelsel-of-orgaansysteem.html

kun je het bloed een orgaan noemen, omdat het een verzameling is van eenduidige cellen zoals rode bloedlichaampjes, leucocyten en bloedplaatjes welke in het plasma bijeen worden gehouden in het bleodvatstelsel.

Toch blijkt er een scheiding van geesten te zijn voor wat betreft het benoemen van bloed als orgaan (in onderstaande slechte Google vertaling):
http://www.seandara.com/is-bloed-een-orgaan-ontdek-het-menselijk-bloed.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, want een orgaan is een deel van je lichaam met een bepaalde functie.
Bloed zorgt ervoor dat je gezond blijft en dat je kan leven.