Hoe komt het dat sommige persoonlijkheden zo zelfingenomen zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met zelfreflectie. De gave om naar jezelf te kunnen kijken. Bij sommigen ontbreekt dat volkomen.

Waarschijnlijk omdat ze hun eigen tekortkomingen niet durven bloot te geven.

Omdat ze van hun eigen perfectie overtuigd zijn en eigenlijk op (bijna) alle anderen neerkijken.

Het heel menselijk te denken dat het om jou draait. Op die manier dachten we toch ook dat de aarde het centrum van universum was? We zijn als mens ook een uitzonderlijk soort. Dit onderscheid wordt door sommige mensen ook toegepast op het eigen soort vooral om zichzelf uniek te voelen tussen massa en willen daarmee anderen overheersen om dat idee te voeden. In extreme gevallen noem je dat een narcistiche stoornis.

Te veel verwend, nooit iets in de weggelegd.

dat vind jij, valt mij helaas op dat veel mensen die anderen beschuldigen vaak juist zelf zelfingenomen zijn

Volgens mij zit deze onprettige eigenschap in hun karakter besloten. De reden, als die er al zou zijn, zou iets kunnen zijn als bijvoorbeeld: Teveel op zichzelf gericht, te weinig oog voor anderen, te blij met zichzelf enz. Gr. Ton

Betekent zelfingenomenheid niet, dat men tevreden is met zichzelf? Maar de vraag is eigenlijk, of dit wel steeds zo is!? Soms is het ook een “masker” die men leerde te gebruiken, om andere vormen van onkundigheid/onvermogen of zelfs onzekerheid te maskeren. Slechts een kleine groep mensen wil dit toegeven, omdat het heel menselijk is ;) Wat me opvalt in vele sociale contacten, is de neiging om ‘om zo goed en correct mogelijk’ over te komen. Vele mensen hebben duidelijk moeite met het “zichzelf zijn” en dit ook te blijven, (ook ik betrap me naderhand nog wel eens hier op !) Dit is dan meestal soort verlegenheid of tijdelijke onzekerheid. Maar ook valt het me op dat veel mensen, die anderen beschuldigen vaak juist zelf zelfingenomen zijn (of trots /arrogant of blij met zichzelf) Zelf denk ik dat hoe meer iemand een ander bekritiseert op bv gebrek aan taalvaardigheid/ ABN, ‘luiheid of dommigheid’, vragen stellen die inhoudelijk wel voorspelbaar zijn, of antwoorden geven die soms een “vermomde maar nog net toelaatbare inhoud bevatten, met soms ook een vleugje humor erover als ‘topping’? Deze mensen een deel van zichzelf, op een ander aan projecteren zijn, en dit al of niet bewust doen? Daarom kan je zeker via een site als GV, nooit zeker zijn welke andere intenties of motieven ten gronde liggen aan ook dit soort van gedrag! Aantal keren leerde ik mensen kennen via internet (geen dating sites hoor :)) en ook ik had helaas vaak wel een idee of mening over 'enkele personen'. Zodra je elkaar IRL meemaakt, is bijna altijd die persoon totaal anders! Ineens zie je , mede door de lichaamstaal, de blikken in ogen, de 'spreek-stijl' iemand meer zoals deze OOK is. Kan confronterend zijn, maar soms ook zo hilarisch dat je beseft hoe de wereld "achter de PC schermen" vrij beperkend is :)

Dat is een verdoezeling van hun onzekerheid...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100