Kun je je vetpercentage verlagen als je onder je caloriebehoefte zit, maar toch alleen maar ongezonde vetten binnenkrijgt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Wat bedoel je met 'ongezonde vetten'?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Frituur
Amadea
6 jaar geleden
Radicaal stoppen met die frituur, en groenten en fruit gaan eten.
Ritsuka
6 jaar geleden
Alleen maar frituur is niet goed voor je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt eraan wat je eet en wat je genen zijn, maar theoretisch wel. Als je extreem weinig kcal zou eten, dan zou je veel afvallen ongedacht of deze kcal bestaan uit vet of andere voedingsstoffen. Stel je eet bijvoorbeeld een patatje met mayonaise per dag (bijvoorbeeld 700 kcal) en dat maandenlang, dan zouden de meeste mensen afgevallen zijn in zoveel vet- als spiermassa. Dus dan ben je jezelf in wezen aan het uithongeren en je mist allerlei vitaminen en mineralen natuurlijk. Als je iets lager in kcal gaat zitten dan je behoefte, dan zou je met weinig koolhydraten en relatief veel verzadigd vet kunnen afvallen. Dat is in wezen een koolhydraat arm dieet zoals Atkins. Veel vlees, kaas en eieren. Plus veel groente. Veel/teveel verzadigd vet wordt als 'ongezond' gezien, omdat veel verzadigd vet eten wordt gelinkt aan hart- en vaatziekten. Met zo'n dieet kun je vetmassa verliezen, maar je zal ook, als je te weinig eiwitten erbij eet, spiermassa verliezen. Sommige mensen doen het goed op een koolhydraat dieet, anderen doen het beter op een vetarm dieet. Dat heeft dus met je genen te maken en ook stresslevels en hormoonhuishouding. Er zijn mensen die in een onderzoek een dieet hebben gevolgd van ongezond voedsel (veel frituur, room, chips, chocola e.d.). Dit was extreem calorierijk, maar zoveel kwamen ze niet aan en toen ze weer normaal gingen eten, was het gewicht er zo weer af. Dit waren mensen die van nature slank waren en ongeacht wat ze aten bijna niet aankwamen. En er zijn ook mensen die heel gauw aankomen en moeilijk afvallen. Zulke mensen zouden bij een ongezond vet-dieet misschien niet afvallen of weinig vetmassa verliezen. Of misschien zelfs (tijdelijk) aankomen.
Cryofiel
6 jaar geleden
@Bo777, jouw reactie zou een prima antwoord zijn!

Antwoorden (3)

Je vetpercentage kan wel lager worden, als je naar verhouding voldoende eiwitten blijft eten, en je sport voor behoud spiermassa.

Maar op lange termijn veel transvetten en verzadigde vetten eten is niet zo goed voor je gezondheid.
Het is vooral belangrijk om gevarieerd te blijven eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen maar vetten is te eenzijdig, je mist hierdoor bepaalde vitamines en mineralen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Allen maar verzadigde vetten eten is niet mogelijk.
Alle vlees, groenten en fruit bevatten ook onverzadigde vetten. Zonder onverzadigde vetten is leven onmogelijk.
Cryofiel
6 jaar geleden
Goed antwoord.
Als je minder gaat eten dan je behoefte is zul je in ieder geval gaan afvallen.
Of je vetpercentage lager gaat worden is maar de vraag, als je namelijk geen eiwit eet zal je lichaam ook spierweefsel gaan verbranden om aan de energiebehoefte te voldoen.
In theorie kun je dus meer spierweefsel laten verbranden, en je lichaamsvet op peil houden, in dat geval zal je vetpercentage zelfs stijgen in plaats van dalen.

Als je je vetpercentage wilt laten dalen zou ik adviseren om gezond te gaan eten, af en toe frituur kan, maar zorg dat ook voldoende eiwit en vitamines en mineralen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Ja, dat kan.
Je vetpercentage wordt vooral bepaald door de hoeveelheid vet, niet de kwaliteit. Paradoxaal genoeg geldt dat je afvalt van vet eten (eiwitrijk eten is in dit opzicht nog effectiever), en aankomt van vetarm (koolhydraatrijk) eten. Koolhydraten stimuleren vetopslag en geven geen gevoel van verzadiging (je blijft dus dooreten).

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling; frituren is dus vooral slecht omdat de meeste snacks relatief nogal wat koolhydraten bevatten.
Verder, zoals in reacties genoemd, oud frituurvet bevat acrylamide en dat is ongezond; vervang dus vaak het vet als je zelf frituurt.
tinus1969
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Ook goede punten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De werking is niet voor iedereen hetzelfde. Sommige mensen vallen af als ze minder vet eten en meer koolhydraten, andere komen er van aan. Daarom is ook niet 1 dieet geschikt voor iedereen, maar moet je het afstemmen op hoe jouw lichaam werkt.
tinus1969
6 jaar geleden
@Bo777, en dus? Uit onderzoek blijkt, dat dit voor een meerderheid geldt; je kutn altijd wel een uitzonderign vinden. Dat verwordt al snel tot een rokende-opa-redenering. Ook bij sigaretten is de werking niet voor iedereen hetzlefde.