Ik ben 4 maanden overtijd en niet zwanger, waardoor kan het komen?

Ik zou in januari weer ongesteld moeten worden maar ik ben al weer 4 maanden verder. Ik heb onveilige seks gehad. Mijn zwangerschapstesten zijn ongeldig. Ik was een maand geleden naar de domter geweest dat het gewoon stress of zoiets is, waar ik me persoonlijk niet in kan vinden. Verder heb ik niet echt zwangerschapssymptonen alleen rugpijn en moe.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ongeldig of negatief?
Erna55
6 jaar geleden
De dokter vertelt je dat het stress "of zoiets" is.
De arts heeft je onderzocht, dus een aantal zaken uitgesloten. Wil je van ons nu een " diagnose" gebaseerd op helemaal niks ???
Ritsuka
6 jaar geleden
Is er bloedonderzoek gedaan? Heb je ondergewicht?
MarBet
6 jaar geleden
Het uitblijven van menstruatie kan ook een signaal zijn dat er meer aan de hand is. Ik zou zeker aandringen op verder onderzoek, als dat nog niet gedaan is. Stress kan de oorzaak zijn, maar als je dat zelf niet herkent lijkt het mij zaak eerst andere oorzaken uit te sluiten voordat je daarvan uitgaat.
tinus1969
6 jaar geleden
@Amy01, hoe oud ben je?
Cryofiel
6 jaar geleden
Als de uitslag van een zwangerschapstest ongeldig is, doe je de test gewoon opnieuw.

Antwoorden (1)

Doorgaans is stress (inderdaad) de oorzaak.
Stress, vooral wanneer deze langdurig aanhoudt, heeft een grote invloed op ons lichaam. Bij perioden van stress maakt het lichaam een hormoon aan, dat ons in een hoge staat van paraatheid brengt. Hiermee kan er een vluchtreactie worden ingezet. Dit is een natuurlijke reactie die in sommige gevallen heel nuttig kan zijn. Langdurige stress houdt ons lichaam continue in een staat van paraatheid, waardoor andere lichaamsprocessen worden stilgelegd of afgezwakt. De vruchtbaarheidscyclus wordt onder invloed van stress uitgesteld of stilgelegd. Hierdoor vind er geen eisprong plaats of een zeer late eisprong. Omdat de menstruatie ongeveer twee weken na de eisprong plaats vind, wordt ook de menstruatie uitgesteld.

Andere mogelijke oorzaken

Medicijngebruik
Sommige medicijnen blokkeren een normale werking van de cyclus. Hierdoor kan er een verlate of uitgestelde eisprong optreden.

Overgewicht
Door overgewicht kan de menstruele cyclus worden verschoven. Dit gebeurt onder invloed van hormonen. Er vindt geen eisprong plaats of pas veel later. Hierdoor treedt ook de menstruatie veel later op dan normaal. De meeste vrouwen die vervolgens afvallen, krijgen na verloop van tijd weer een normale cyclus.

Ondergewicht
Bij een tekort aan lichaamsvet zal er geen eisprong plaats vinden. Dit komt omdat een zwangerschap alleen kan plaats vinden wanneer het lichaam hiertoe in staat is. Zwanger zijn kost energie. Een lichaam met te weinig lichaamsvet heeft geen energieopslag, waardoor het lichaam onder invloed van hormonen de cyclus stopt.

Verstoord dag/nachtritme
De cyclus draait op een bepaald bioritme. Hier hoort ook het dag en nachtritme bij. Door een verstoring van dit ritme, kan de menstruatie uitblijven.

Daarnaast kunnen ziekten en de (pre-)menopauze de oorzaak zijn.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien enig verband met de vraag die Lies12 vorige jaar uitgebreid heeft beantwoord.