Wat gebeurt er in je hersenen wanneer je chagrijnig bent?

Op internet kun je veel dingen vinden over reacties in je hersenen (hormonen etc.) bij bepaalde gevoelens en gebeurtenissen. Maar wat gebeurt er precies in je hersenen wanneer je chagrijnig bent? Of is 'chagrijnig' een te algemeen gevoel om dit beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
chagrijnig wil meestal ook wel zeggen een beetje boos. Dus wat meer adrenaline in de amygdala of andere hersendelen zal wel kunnen....
Ritsuka
7 jaar geleden
ligt aan de oorzaak van de emotie, kan bijvoorbeeld door vermoeidheid komen, overprikkeling, te weinig eten/drinken, etc.

Antwoorden (1)

Chagrijnig is best een breed begrip. Er is inderdaad een link met diverse hormonen en het dalen van het glucoselevel in het bloed (daarom worden mensen vaak chagrijnig wanneer zij honger hebben).

In de hersenstructuur zelf gebeurt niet zo gek veel. Het zijn met name hormonale processen die een rol spelen in het 'chagrijnig' zijn.