Ben ik veel te dik?

Ik ben 12 jaar oud(in maart is mijn verjaardag), ik ben 168cm en weeg 65.3kg(met kleren aan). Mijn vraag is; ben ik veel te dik? Ik zag op sites dat ik overgewicht heb maar ik heb dan ook nog een dikke & dunne darm onstekking en een maag ontstekking. Dus dat kan ook bij mijn gewicht staan. Ik kan wel niet sporten, want dat doet echt niet goed aan mijn maag, zwemmen kan ook niet want ik heb een fobie voor water. Veel eet ik niet: in de ochtend niks, soms twee eieren of soep en dan knaag ik op kauwgumxD Dan eet ik pas om 12 uur(alleen als ik op school zit, anders eet ik alleen op zondag wat spagetti ofzo) en dan eet ik ong. om 5-7 uur 's avonds meestal 4 frietjes en een kleine biefstuk en dan soms nog tomaten of alleen soep en ik drink alleen cola want als ik iets anders drink(geld niet voor chocomelk, ik kan die alleen in de middag drinken) dan moet ik overgeven en wordt ik ziek. En dan knaag ik telkens kauwgom(ong. 15 stukjes er dagxD) dus veel is dat niet, meer krijg ik niet door mijn maag. Is dat normaal? Ik turn alleen met school, en soms tijdens speeltijden maar meer kan ik niet, dan ga ik dus overgeven... En ik heb stress. Is dit normaal of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Meid, als ik dat zo lees leef jij alleen op vocht! Waar zijn je vezels gebleven? Waar is het brood of de crackers? Of is dat waar je maag niet tegen kan, die vezels? Ik denk dat jij in overleg met je arts naar een diëtist moet gaan die je uitlegt wat voor jou verantwoorde voeding is. Ik kan me echt niet voorstellen dat het enige wat jouw maag verdraagt eieren, soep, cola, spaghetti, biefstukje en chocomel is. Dat zijn nou net die dingen waar iedereen rustig mee aan moet doen (behalve soep misschien). Hoe komt dat zo?
Wat betreft het te dik zijn: je bent niet te dik voor je lengte, maar wel voor je leeftijd. Als je een lengte hebt van 1.65 groei je niet zoveel meer, misschien nog tot 1.75-1.80. Maar je bent pas 12, dus in jaren groei je nog heel veel: nog wel 6 jaar. Dat moet ergens blijven en dat gaat niet in die 10 cm. lengte zitten dus gaat het in de breedte. Ik denk dat de arts zich daar zorgen om maakt. Ter vergelijking: ik ben een volwassen vrouw van 1,78 cm en weeg 70 kilo.
Je bent er nu mee bezig en je vraagt je af of het allemaal goed gaat. Ik vind dat je daar heel bewust mee om gaat. Je bent op de goede weg, ga verder met je te informeren over je eigen lijf. Vraag je arts naar een diëtist die bij jouw ziektebeeld past. En vraag aan je huisarts of hij alles wat de specialist zegt in begrijpelijke taal wil vertellen aan jou als de specialist dat niet kan of doet.
Voor wat betreft je stress: stress heeft een negatief effect op de darmen. Probeer ontspanningsoefeningen te doen, die leer je op yogales. By the way: is er geen vertrouwenspersoon op school waar je terecht kunt met die stress? Want dat de stress je leven beheerst is wel duidelijk en het verergert je ziektebeeld ook nog eens.
Succes, ik weet zeker dat het je gaat lukken om je lekker in je vel te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

nee, voor je lengte ben jij absoluut NIET TE DIK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee. Je bent niet dik. Echter, ik DENK dat het voor jou wel verstandig is om eens met je huisarts te gaan praten over je andere problemen. Volgens mij moet je:
- Zowieso regelmatig en ook gezond eten, dus 3 maaltijden per dag met groente & fruit (Spagetti, giefstuk & patat is niet gezond als dat standaard eten is)
- Overgeven als je moet sporten is niet prettig
- Ale ontstekingen zijn niet fijn. Zou aan dieet kunnen liggen, maar ook een chronische aandoening.

Ga met je huisarts praten. Echt hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een gezond gewicht.
Als je bij de bron kijkt, kun je dit zelf ook uitrekenen.
Ook staan er tips in over gezondheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je bent niet te dik.

Ik neem aan dat je voor je gezondheidsproblemen regelmatig bij een dokter komt.

Zo niet: ga naar de dokter!

Zo wel: vraag advies aan die dokter als je nog steeds (ten onrechte dus) het idee hebt dat je te dik zou zijn.

Overigens zou ik toch proberen ook wat anders te drinken dan cola (misschien een rare vraag, maar kan je maag dan niet tegen gewoon (koud) water?) en zéker minderen met de kauwgom. Dat advies geef ik niet vanwege je gewicht, maar omdat leven op cola en kauwgom voor niemand goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga nu naar twee dokters; ene in het ziekenhuis en die zegt dat ik te dik ben en helpt me echt niet en de andere wilt me wel helpen maar mag niet van de andere en die zegt dat ik niet dik ben. Ik kan tegen geen water, op school dronk ik water in de middag en dan 3 uur later kwam dat water gewoon naar boven via mijn mond, echt raar. Precies zo een slijm aanval ofzo maar dat kon niet ophouden, ik zat 15 minuten water uit te spuwenO_o Ik kan wel stoppen met kauwgom maar voor cola moet ik wel even nadenken wat ik dan wél kan drinken. Bedankt voor uw reactie=)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel, soms wel soms niet. Als ik teveel sinaasappelsap drink(2 glazen) dan wordt ik ziek maar geef ik gelukkig niet overxD
Hoi!

Om te beginnen: Je bent NIET te dik!
Voor jouw lengte heb je een prima gewicht.
Als ik lees wat je allemaal zo eerlijk opschrijft over je eetpatroon, denk ik dat je misschien wel kunt proberen om wat gezonder te eten.

Je hebt darmontsteking en een maagontsteking. Da's vervelend, zeker voor zo'n jong meisje als jij.
Misschien is het een goed idee om te proberen meer groente en fruit te gaan eten, en het drinken van cola te minderen. Probeer lekker veel water te drinken. Da's goed voor je lijf en je organen.

Ook is het belangrijk om wat regelmatiger te eten: Gewoon een boterhammetje tussen de middag en 'savonds een gewone maaltijd met vooral groente erbij!En vergeet vooral het ontbijt niet: da's de belangrijkste maaltijd van de dag!

Als je het kunt oppikken om wat regelmatiger en gezonder te eten, denk ik dat je je snel beter zult voelen: Letterlijk en figuurlijk lekkerder in je lijf zult zitten.

Ten slotte: Probeer hulp te zoeken als je echt stress hebt of problemen. Want daar kunnen die maag en darmontstekingen ook mee te maken hebben.

Rustig aan hoor meid, en veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12 jaar en 65 kilo wat mij betreft vrij dik.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent wel dik maar mn zus heeft een hele knappe man versierd terwijl ze ook dik is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee juist niet,je hebt de ideale gewicht nu,wees er trots op,en eet verder gezond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent iets aan de stevige kant. dat is op zich niet zo erg. maar ik denk dat je meer vezels moet eten. Vooral gezien je darmproblemen.