Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de laatstewilpil legaal?

Ik schrijf een verslag voor nederlands en ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kan niet vinden of de laatstewilpil (voor als je zelf euthanasie wil plegen) legaal is. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De pil van Drion (laatstewilpil ) is niet legaal om te verkopen.
Als je zelf een brouwsel in elkaar prutst en daar een pil van maakt en die zelf inneemt zal dat niet snel strafbaar zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pil_van_Drion
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, Volgens mij is een van de eisen voor strafvervolging dat iemand in leven is. Dus in dat opzicht is iedereen vrij om te doen wat hij zelf wenselijk acht.
Hulp bij zelfdoding is wel strafbaar ( artikel 294 van het Wetboek van Strafrecht) indien men geen beroep kan doen op de strafuitsluitingsgrond (artikel 293 van het Wetboek van Strafrecht).
De ‘laatstewilpil’ de ‘pil van Drion’ is een door de Nederlandse rechtsgeleerde Huib Drion in 1991 voorgestelde hypothetische pil, waarmee iemand op humane wijze een einde aan zijn of haar leven zou kunnen maken, op een zelfgekozen tijdstip.
Maar een dergelijk medicament is tot op heden nergens vrij verkrijgbaar. Waarom zo’n pil niet bestaat en andere medicamenten niet legaal verkrijgbaar zijn is omdat het wettelijk nog steeds niet goed geregeld is. Er kan nog misbruik van worden gemaakt en ethische redenen blijven het maken van de wet in de weg staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
De euthanasiewet is namelijk niet alleen bedoeld om euthanasie mogelijk te maken, maar ook om artsen rechtszekerheid te bieden en patiënten en de samenleving te beschermen tegen misbruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding