Vader van kind is (gedwongen?) opgenomen in een psychische instelling, hoe zit het met gezag?

Volgens de wet heeft vader volledig gezag. Hij is opgenomen wegens meervoudig psychische stoornissen, waaronder Borderline en hij heeft meerdere malen zelfmoord geprobeerd te plegen(De enige die ik met zekerheid weet)
Ik weet alleen niet of hij ook gedwongen is opgenomen en wil graag weten hoe ik daar achter kom. En zo ja, of dat ook effect heeft op zijn gezag als ouder zijnde?

Aan hem vragen middels whatsapp of telefoon, kan en durf ik niet, aangezien hij onbetrouwbaar is en realiteit en fantasie niet kan onderscheiden. Plus hij ook agressief is.
Aangezien de ID bewijs van mijn dochter gestolen is, zou ik dat graag op willen lossen. Hem vragen voor toestemming is praktisch onmogelijk, alleen al voor een handtekening heeft mij dat eerder 4 jaar gekost. (En toen ging het redelijk met hem)

Politie heeft mij geïnformeerd daar mij tot de gemeente te wenden.

Kunnen jullie mij hier een antwoord opgeven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaat ook gedwongen ontheffing van het ouderlijk gezag wanneer de ouders niet mee wensen te werken, wat overigens in deze situatie weinig voorkomt. De rechter besluit dan tot gedwongen ontheffing uit het ouderlijk gezag en men moet hierbij denken aan gevallen waarin al sprake is van langdurige uithuisplaatsing van een kind of psychiatrische stoornis van een ouder. http://www.alimentatieplicht.com/omgangsregeling/ontzetting-ontheffing-ouderlijk-gezag

Vanaf 12 jaar hebben kinderen voor het verkrijgen van een id-kaart geen toestemming nodig van de ouder. Een paspoort aanvragen zonder toestemming van de ouders kan pas vanaf 18jaar. Zijn de kinderen jonger dan moeten de gezaghebbende ouders tekenen, bij eenhoofdig gezag alleen de ouder die het wettelijk gezag heeft. Als u getrouwd bent, en de kinderen zijn tijdens een huwelijk geboren, dan hebben de vader en de moeder het gezag. Als u gescheiden bent en er is verder niets bijzonders geregeld, dan blijft het gezag bij beide ouders. In beide situaties moeten dus beide ouders hun handtekening zetten voor de aanvraag van een ID-kaart voor een kind onder de 12 jaar. Ouders kunnen schriftelijk toestemming geven, het is per gemeente verschillend waar schriftelijke toestemming aan moet voldoen. Informeer dus bij uw gemeente welke eisen zij hieraan stellen. Bij weigering van een van de partners kan de kinderrechter vervangende toestemming geven. Deze procedure is niet in korte tijd geregeld en moet worden opgestart door middel van een advocaat. Ontzegging van het ouderlijk gezag kan alleen aangevraagd worden door de Raad voor de Kinderbescherming, met medewerking van de ouders zelf. Of de geestelijke gezondheid van de vader een reden is om ontzegging aan te vragen bij de kinderrechter kan alleen de Raad voor de Kinderbescherming beoordelen. Het is een ander en veel gecompliceerder traject dan vervangende toestemming vragen bij de kinderrechter voor het zetten van een handtekening die nodig is bij het verlengen van een Id-kaart voor een kind onder de 12 jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100