Wat gebeurt er als je een tampon een dag en een nacht er in laat zonder iets te doen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dan creëer je kans om tamponziekte te krijgen, Toxic Shock Syndrome. Dit wordt vaak veroorzaakt door de bacterie stafylococcus aureus. Bij het langdurig inhouden van een tampon kan deze bacterie giftige stoffen (toxinen) produceren. Zodra de toxinen in de bloedbaan terechtkomen ontstaat tamponziekte. Dit is een acute, zeldzame ziekte die vaak ernstig verloopt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier een artikel over wat de gevolgen van die ziekte kunnen zijn: http://www.ad.nl/gezond/voormalig-topmodel-ik-was-bijna-dood-door-tamponziekte~a1e6873d/
Amadea
7 jaar geleden
Afhankelijk van welke dag en nacht bv de eerste of de laatste heb je kans op lekkage.

Het is beter om een tampon met al dan niet opgedroogd bloed niet langer dan noodzakelijk in je lichaam te houden. Zo snel mogelijk verschonen dus.

Daarnaast is het niet zo fris om langer dan een paar uur een tampon niet te vervangen door een schone.

Bovendien is er ook nog de mogelijkheid tot ziek worden door de aanwezige bacteriën.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/2598396/2016/01/28/Wat-gebeurt-er-als-je-een-tampon-te-lang-laat-zitten.dhtml