Hoe vaak en waarvoor wordt een niet-forensische obductie gedaan?

Als iemand overleden is wil men vaak daar de oorzaak van weten en vaststellen. Nu zal dat soms heel makkelijk zijn, maar in welke gevallen zal men een obductie doen dan wel om de doodsoorzaak vast te stellen dan wel voor medisch onderzoek.

Als iemand bijv. overlijdt aan een hartaanval of hersenbloeding, hoe vaak wordt zo iemand dan open gemaakt om alles goed te onderzoeken of in hoeverre is dat nodig voor de dood verklaring waarin de oorzaak van overlijden moet worden beschreven?

Is het bijv. vrij normaal dat een ziekenhuis een lijk voor studie wil onderzoeken of mag dat alleen als er een ter beschikkingstelling aan de wetenschap is overlegd. Of mag een familielid ook toestemming verlenen om een obductie uit te voeren?

7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.pathologie-dna.nl/obductiepathologie
Erna55
7 jaar geleden
Het meest gegeven antwoord op deze vraag is: 'Om de doodsoorzaak vast te stellen'.
Een andere reden kan zijn om vast te stellen of de ziekte erfelijk of besmettelijk is.
In het geval van een erfelijke ziekte kunnen bijvoorbeeld ouders van een overleden kind de informatie laten meespelen bij het krijgen van meer kinderen. Bij een besmettelijke ziekte moet actie worden ondernomen om eventueel besmette personen op te sporen en te onderzoeken. Het is niet altijd duidelijk waaraan iemand precies is overleden. Nabestaanden en artsen willen vaak weten hoe het ziekteproces en de daaropvolgende dood precies verlopen zijn. De obductie is het hulpmiddel bij uitstek om goed te onderzoeken wat in de laatste levensfase met een patiënt is gebeurd en om achteraf te controleren of een medische behandeling juist is geweest. Uit : https://www.gelreziekenhuizen.nl/Gelreziekenhuizen/Apeldoorn-Specialismen-Specialismen-Klinische-Pathologie/Obductie.html

Het beste antwoord

Naast het achterhalen van de juiste diagnose en oorzaak van overlijden heeft de obductie ook een rol bij de opleiding van pathologen en andere klinische specialisten en is het een belangrijk kwaliteitsinstrument voor het ziekenhuis.
Binnen DNA worden klinische obducties verricht- bij natuurlijk overlijden- dat wil zeggen dat er onderzoek wordt gedaan naar ziekten en medische oorzaken voor overlijden. We doen geen forensische obducties binnen DNA. Bij forensische obducties is er sprake van een niet-natuurlijk overlijden en is het lichaam in beslag genomen; forensische obducties worden alleen gedaan door forensisch pathologen.
Het kan ook voorkomen dat er obductie wordt verricht op kinderen, pasgeboren baby’s of overleden ongeboren kinderen. Dan kan het niet alleen heel belangrijk zijn voor de ouders om te weten waaraan hun baby of kind is overleden, maar de uitslag van het onderzoek kan ook consequenties hebben voor de ouders bij eventuele volgende zwangerschappen of zelfs voor broertjes of zusjes of andere familieleden als er erfelijke ziekten in het spel zijn. Het onderzoek dat bij deze obducties wordt verricht is vergelijkbaar als bij volwassenen obducties, maar omdat de ziekten en (aangeboren) afwijkingen die bij kinderen voorkomen zo anders zijn, worden deze obducties verricht door pathologen die hierin speciale expertise hebben en (na-)scholing hebben gevolgd. Naast de obductie van baby’s en ongeboren kinderen is het onderzoek van hun placenta (moederkoek) van belangrijke waarde; bij een substantieel deel is de oorzaak van overlijden in de placenta te vinden.
Een patholoog kan pas aan de obductie beginnen als hij er zeker van is dat de nabestaanden toestemming hebben gegeven voor de obductie en er sprake is van een natuurlijk overlijden. Het is de taak van de aanvragend huisarts of medisch specialist om toestemming voor obductie te vragen aan de nabestaanden. Door het obductie-aanvraagformulier te ondertekenen geeft deze aan dat er toestemming is verkregen (de nabestaanden hoeven niet zelf te tekenen). Het is belangrijk en tevens de taak van de aanvragend arts, om de nabestaanden op de juiste manier te informeren over welke handelingen er plaats vinden tijdens de obductie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij natuurlijk overlijden, zoals bv aan een hartaanval of hersenbloeding, is obductie niet nodig voor de behandelend arts om de verklaring van overlijden op te maken. Deze verklaring is wel onderdeel van het medisch dossier.

Toegevoegd na 6 uur:
Aantal obducties,zie bij reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van 9.811 obducties ruim twintig jaar geleden werden er in 2013 nog maar 3.785 uitgevoerd op minder dan 3 procent van de mensen die in 2012 overleden.