Mag een huisarts kleine heelkundige ingrepen uitvoeren?

Ik heb specifiek over de huisartsen in België. Mogen zij kleinere operaties doen? Ik bedoel daarmee het weghalen van onschuldige kleinere pigmentvlekjes of het doen van een sterilisatie bij de man of iets dergelijks.

Toegevoegd na 23 uur:
PAS OP: sterilisatie van de man is wel een kleine ingreep die hooguit een half uurtje in beslag neemt. Aan de reacties hieronder die dit al dan niet tegenspreken weet ik of je al dan niet gokt of over kennis van zaken beschikt. Maar mijn vraag gaat niet enkel over sterilisatie maar over kleine heelkunde in het algemeen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dat mag, en er zijn zowel in Nederland als in België huisartsen die dit soort kleine ingrepen (onder alleen plaatselijke verdoving) uitvoeren. Niet elke huisarts, ze moeten er wel de ruimte en middelen voor hebben, maar het is zeker een optie. En niet per definitie een slechtere optie dan in een ziekenhuis, waar het ook een poliklinische ingreep is. Toegevoegd na 5 minuten: Een huisarts is niet alleen een volleerd arts die alleen maar luistert en onderzoekjes uitbesteed, maar zéker ook bevoegd om medisch te handelen. Er zijn zelfs nog huisartsen die bevallingen doen (al zijn dat er heel weinig meer), maar ook het hechten van wonden, een klein biopt afnemen of wratten verwijderen zijn gewoon "huisartsenwerk". Nu de kosten voor de zorg stees meer de pan uit rijzen, zie je dat huisartsen weer meer van deze kleine chirurgische ingrepen zelf gaan doen, omdat dat sterk kostenbesparend is. (Kan zo snel geen link over België vinden, maar ik ga er van uit dat daar geen wereld van verschil tussen zal zitten).

Bronnen:
https://www.independer.nl/huisarts/info/in...

lijkt mij niet verstandig om een sterilisatie te laten doen bij de huisarts omdat zij daar volgens mij niet toe bevoegd zijn dat moet gebeuren door een echte chirurg andere dingen zoals wratten verwijderen en wonden hechten mag wel

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100