Als je hersendood bent maar nog wel in 'leven' wordt gehouden moet je dan ook nog premies verzekeringen enzo betalen?

Ik las laatst een verhaal over een vrouw die hersendood was. Ze was zwanger en ze hebben haar nog 3 maanden in leven gehouden zodat het kind geboren kon worden. Maar is die mevrouw dan officieel dood en hoeft ze dan ook geen premies meer te betalen voor bijvoorbeeld de ziektekosten verzekering? Zegt de Nederlandse wet hier iets over?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Zolang je leeft heb je -althans hier in Nederland - ook recht op een inkomen - hetzij van jezelf hetzij via het gezinsinkomen , en betaal je dus ook belastingen en premies. Als je niet kan werken - daar lijkt me in dit geval wel vrij duidelijk sprake van - zal dat dus geen inkomen uit (eigen) arbeid zijn, maar dat maakt voor de belastingen en premies niet uit. Betalen zul je ;-)

Pas als je echt definitief dood bent, stopt ook die enige andere zekerheid in het leven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Definitief dood is dus als echt niets in het lichaam het meer doet, ook niet met behulp van machines. We noemen dat dan ook niet voor niets "in leven houden" of "het leven rekken". Dood is uiteindelijk pas dat stadium waarin de ontbinding plaats gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij hersendood begint die ontbinding anders ook al in te zetten als je iemand blijft beademen (denk aan het verschijnsel respirator brain). Het gaat dan niet zozeer om het 'in leven houden' van de patiënt, maar meer om het kunstmatig voortzetten van bepaalde lichaamsfuncties. Heel oneerbiedig gezegd werd het lichaam van deze vrouw gebruikt als couveuse voor haar ongeboren kind. Ik denk dat het punt vooral is dat dit een zeer uitzonderlijke situatie was: hersendood is dood en de tijd waarop de hersendood met zekerheid is vastgesteld geldt normaal gesproken als tijdstip van overlijden. In het geval van deze vrouw zal men er waarschijnlijk óf voor gekozen hebben nog geen overlijdensakte te tekenen (wat ongetwijfeld niet zomaar kan en waarbij door juridische 'hoops' gesprongen zal moeten worden), óf het ziekenhuis heeft vanuit een onderzoeksbudget de kosten van de beademing e.d. van de moeder betaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij kunnen ze dit ook maar heel kort doen ; dat kun je NOOIT zeven maanden rekken. Ik ken eerlijk gezegd de casus niet, en ik denk ook niet dat het iets is waar echt protocollen voor zijn, omdat je veel te afhankelijk bent van de status van moeder EN kind op dat moment.
De vraag wanneer iemand officieel dood is wordt in Nederland beantwoordt door de juridische dood, wanneer iemand dood is voor de wet.
Juridisch dood ben je wanneer je hersendood bent en daar een overlijdensakte van is opgemaakt door een arts. Die akte zal dan worden geregistreerd in het bevolkingsregister met de datum van overlijden.

Je bent hersendood wanneer de zintuigen werken niet meer, er is geen hersenactiviteit en de persoon ervaart geen pijn of wat dan ook. Via een EEG, een elektro-encefalogram, wordt de elektrische activiteit van de hersenen vastgesteld. Wanneer deze totaal geen activiteit meer vertonen is iemand officieel hersendood. Wel bestaat er de mogelijkheid dat het hart spontane activiteit vertoond, maar omdat de persoon niet zelfstandig kan eten, drinken of ademen is leven niet meer mogelijk. Wanneer artsen of dierbaren besluiten de medicatie, de beademing en de voeding stopt te zetten, zal de biologische dood snel intreden.

Een persoon die officieel hersendood is, is voor de wet ook al officieel overleden, ongeacht of deze nog ‘in leven wordt gehouden’ door machines. De vitale functies kunnen nog blijven werken door middel van de hulpmiddelen die ziekenhuizen tegenwoordig tot hun beschikking hebben.
Dat was nu eenmaal zo bij de zwangere 33-jarige Marlise Munoz, die volgens de Texaanse wet overleden was, maar omdat ze zwanger was werd haar lichaam in leven gehouden.

Ik weet niet hoe de Texaanse wet precies luidt, maar in Nederland zou zijn gezien de officiele juridische dood die eventueel dood een arts is verklaard vanaf de datum die de arts noemt van overlijden geen premies meer hoeven te betalen of belastingen. Al kan ik me voorstellen dat sommige instanties afrondingen van overlijden hanteren zodat een overlijden halverwege de maand, misschien geen restitutie vind voor de rest van de maand, igv maandelijkse betalingen. Maar dat zal vast per contract/instantie verschillen.

http://nos.nl/artikel/601985-hersendode-zwangere-vrouw-mag-sterven.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/38289-de-verschillende-soorten-dood.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overlijdensakte
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit boek van Helga Lind: "Der Mann, der wirklich liebte" behandeld ook dit thema.
Het boek is gebaseerd op de ware geschiedenis.
De vrouw is in "leven" gehouden om het ongeboren kind te redden.
Zakelijk en keihard blijft het gegeven dat de ziekenhuiskosten betaald moeten worden. Die werden verhaald op de echtgenoot.
erotisi
7 jaar geleden
mIsschien dat op moment van hersendood de kosten voor 'rekening' van het kind komen en zodoende op de vader verhaald kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja,dat lijkt me ook een uitweg; het lichaam van de moder is dan feitelijk de " behandelkamer" /couveuse van het kind. Toen mijn kinderen in de couveuse lagen, kostte een verpleegdag (High care) indertijd zo'n 1200 gulden. Ik kan me goed voorstellen dat het "moeder als couveuse gebruiken" (waar een couveuse voor een kind onder de 24 weken eigenlijk nog geen optie is) voordeliger kan uitpakken, en onder de kosten voor het kind zouden kunnen vallen. Tenslotte is de "patient" op het moment dat de moeder overleden is, de baby die ze willen redden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kosten werden op de vader verhaalt, omdat hij tekent voor de beslissing die genomen wordt.
Het is een schimmig gebied.
erotisi
7 jaar geleden
En als een vondeling een operatie moet ondergaan wie betaalt die dan? Het ziekenhuis of de gemeente
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een foetus bestaat officieel nog niet, het moet eerst levend geboren worden.
Het zal dus kunnen uitmaken of het levend geboren wordt, voor wie de rekening is??? Hoewel de wet daar recent veranderd is, wordt het er alleen maar ingewikkelder op, want nu is er een keuze:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/09/nieuwe-wet-geeft-doodgeboren-babys-erkenning