Acne begint ongeveer bij het intreden van de puberteit. Mannen hebben, als ze acne hebben, dit vaak veel heftiger dan vrouwen. De overmatige talgproductie wordt namelijk gestimuleerd door de mannelijke hormonen (androgenen).

Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last van puistjes krijgen, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen. Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd, vooral. Puberteit en hormonen zijn een succesrecept voor puistjes. Gelukkig gaat het ook vanzelf weer over. Zo weinig mogelijk er aan zitten, geen agressieve middelen gebruiken en niet te veel smeren met makeup-troep enzo. Wat je éét heeft overigens totaal geen invloed op puistjes. Wat je allemaal op je gezicht smeert heel erg wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze huid zitten miljoenen talgkliertjes. Die produceren talg, een olieachtige stof die de bovenste laag van je huid soepel houdt en beschermt tegen uitdroging. Die talgkliertjes zitten vooral op je gezicht, schouders, borst en rug. De talg komt door kleine openingen in de huid, de poriën, naar buiten. In de puberteit gaan die kliertjes meer talg produceren, vooral bij jongens. Daardoor blijven afschilferende huidcellen aan elkaar kleven. Ze vormen een propje dat het afvoerkanaaltje verstopt. De vettige talg hoopt zich op en er ontstaat een meeëter (comedo). Je ziet dan een geelwit bobbeltje op je huid ter grootte van een speldenknop. Wanneer zo'n pukkeltje groter wordt, kan de opening groter worden. Er ontstaat dan een open comedo te herkennen aan een zwart puntje. Blijft de talgproductie doorgaan, terwijl het afvoer gangetje dichtzit, dan kun je grote rode of gele ontstoken puistjes krijgen. Puistjes ontstaan door een combinatie van niet goed werkende talgkliertjes, mannelijke hormonen (ook bij meisjes en vrouwen!) en bacteriën.
Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last van puistjes krijgen, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen.
Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen: sommige mensen kunnen tot na hun dertigste nog last van "jeugdpuistjes" hebben.

en dit kun je er tegen doen:
http://www.choosebeauty.nl/index.php/tips-tegen-puistjes-uitknijpen-voorkomen-en-het-onstaan-van-puisten.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt, behalve door hormonen, ook door te weinig water drinken en ongezond eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je veel water drinkt gaan ze sneller weg en je kan ook scrub gebruiken of een speciale lotion maar jeugd puistjes mag je uitdrukken maar puisjes niet knijp ze nooit uit anders kan je bloedvaten beschadigen en let op je voeding bijv chocola enzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is al lang bewezen dat veel water drinken geen enkele invloed heeft op je huid. Ook het eten van varkensvlees/chocolade maakt geen verschil. Het zijn allemaal broodje aap verhalen die goed ingeburgerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof er wel in want heb het bijme zelf uitgeprobeerd en ik leer dit namelijk bij bio en bij zw dat is ook een soort biologie en ik denk niet dat ik verkeerde dingen op scool leer en mijn schoonheidsspecialist geeft me ook het advies om veel water te drinken want het zuivert je lichaam en het helpt puistjes tevoorkomen en het is gezond we bestaan ook voor 70% uit water