hoe krijg je puisten ?

Ik krijg vaak puisten, nu vraag ik mij af
hoe wij puisten kunnen krijgen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Erna55
7 jaar geleden
Jeugpuistjes worden ook acne genoemd.
Wanneer je daarop googled vind je er veel informatie over.
Zoals hier : https://www.thuisarts.nl/acne Ze ontstaan hoofdzakelijk door verandering in de hormoonspiegel in de pubertijd.

Antwoorden (2)

De Staphylococcus aureus bacterie komt veelvuldig voor in het menselijk lichaam. Staphylococcus aureus verspreidt zich via huidcontact, de lucht, kleding of bijvoorbeeld meubilair. De bacterie is niet altijd schadelijk, maar kan verschillende infecties veroorzaken. Denk aan infecties in het lichaam, voedselvergiftiging en huidinfecties zoals puisten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een lage weerstand of verstoorde huid hebben dragers van de bacterie echter meer kans op ontstekingen.
fremar
7 jaar geleden
Puisten zijn kleine ontstekingen van de huid in en rondom de talgkliertjes. Deze huidaandoening komt vooral voor op plekken waar veel van deze kliertjes zitten: op je rug en gezicht (en dan met name je voorhoofd en kin).
Of je last krijgt van puisten wordt voor een deel erfelijk bepaald. Hadden je ouders er bijvoorbeeld vroeger veel last van, dan is de kans groot dat jij het ook krijgt. Daarbij hebben meiden er vaak eerder last van dan jongens. Meisjes kunnen rond hun negende al de eerste puisten krijgen, terwijl dit bij jongens meestal pas rond hun veertiende gebeurt.

Vooral hormonale veranderingen spelen een grote rol bij het ontstaan van puisten. Want dan worden er veel meer hormonen afgescheiden. Die zijn van invloed op de groei, seksualiteit en emoties. Deze hormonen zorgen ook voor een verhoogde productie van talg, waardoor een vette huid en puisten kunnen ontstaan.

De combinatie van talg en dode huidcellen blokkeert de uitgang van een porie en zorgt voor een zwelling. De normale bacteriën van de huid kunnen zich dan vermenigvuldigen binnen de verstopte porie, waardoor er een ontsteking ontstaat.

Omdat de hormonale veranderingen tijdelijk zijn (bij meisjes en vrouwen bijvoorbeeld tijdens ongesteldheid of zwangerschap), kan het gebeuren dat je de ene dag een mooie egale huid hebt en de volgende dag ineens kampt met een onzuivere, vette huid met puisten.

Behalve hormonale veranderingen en bacteriën kunnen er ook andere oorzaken zijn voor het ontstaan van de puistjes:
- genetische factoren: andere familieleden hebben ernstige acne
- omgevingsfactoren
- psychische stress
- druk door kleding op de huid
- ondervoeding
- cosmetica
- polycysteus ovarium syndroom: cysten op de eierstokken
- er kan mogelijk een relatie zijn met het eten en drinken van zuivelproducten.
Amadea