Waaroom kan bijvoorbeeld een donor met bloedgroep O bloed aan een patiënt geven met bloedgroep A?

Wij hebben het met biologie over bloedgroepen (alleen over de ABO bloedgroepen), antigenen en antilichamen. Ik snap dat de bloedgroepen verschillende antigenen en antilichamen in hun bloed hebben alleen iets is niet duidelijk.
Een donor met de bloedgroep O kan bijv. bloed geven bij een bloed transfusie aan iemand met bloedgroep A, maar andersom niet want dan gaat het klonteren.
Hier de antigenen en antilichamen van A en O.

A
antigenen: A
antilichamen: anti-B

O
antigenen: geen
antilichamen: anti-A en anti-B

Hoe kan iemand met bloedgroep O nou bloed aan iemand geven met bloedgroep A? Antilichaam Anti-A (in O) en antigen A (in A) gaan klonteren dus ik snap niet dat bloed van O gegeven kan worden aan A. Is dit omdat de antilichamen van de donor niet worden meegenomen of licht het aan de snelheid waarop het gedoneerde bloed in het lichaam van de patiënt komt (dat zei mijn biologiedocent). Kan iemand het uitleggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Het afgestane bloed wordt tegenwoordig altijd eerst bewerkt voordat het aan een patiënt gegeven wordt. Het wordt meestal gesplitst in verschillende onderdelen, onder andere de rode bloedcellen, de bloedplaatjes en het bloedplasma. Al deze onderdelen kunnen aan verschillende patiënten gegeven worden, die precies dat onderdeel nodig hebben. Deze bloedonderdelen worden aangeduid met de term "bloedproduct". https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedproduct
erotisi
8 jaar geleden
Maar ik ben wel benieuwd wat je leraar bedoeld met te zeggen dat het niet schadelijk is door de snelheid van toediening.
Mocht je het gevraagd hebben, laat het ons weten.

Antwoorden (1)

Het draait (als je zaken als bijvoorbeeld de Rhususfactor buien beschouwing laat) alleen om de gegeven rode bloedlichaampjes. Bij bloedgroep 0 (spreek uit: nul!) zitten op die rode bloedlichaampjes geen stoffen die reacties oproepen in ander bloed.
Hij wordt daarom de universele donor genoemd.
Daar staat tegenover dat hij tegen die stoffen (die hij dus zelf niet heeft) wél anti-lichamen heeft. Hij kan dus (behalve van andere 0's) van niemand bloed ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus worden bij een bloedtransfusie niet de antilichaampjes uit de donor meegenomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bloed wordt meestal bewerkt voor het aan een patiënt wordt gegeven. Ik neem aan dat het dan inderdaad niet veel meer is dan de pure bloedlichaampjes.
Net zoals je bij een serum-injectie (bijvoorbeeld tegen slangen-gif) alleen maar serum krijgt, zónder rode bloedlichaampjes en stollingseiwitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zeer correct antwoord, nog enige aanvulling over de bloedtransfusies: Tegenwoordig geeft men zelden nog volledig bloed. Gedoneerd bloed wordt gesplitst in bepaalde componenten. Bloed zoals je hier bedoelt wordt gegeven in zogenaamde 'Packed cells', dus letterlijk vertaald: verpakte cellen. Dus inderdaad, bij het toedienen van 'bloed' worden alleen de rode bloedcellen gegeven en de antistoffen die in het serum zitten worden niet mee toegediend :).