Verbruik je meer calorieen als je het koud hebt?

We moeten dagelijks een hoeveelheid calorieen binnenkrijgen om ons lichaam draaiende te houden. Een groot gedeelte van deze calorieen (Ik dacht 70%) wordt verbruikt om ons lichaam op ideale temperatuur te houden. Wordt dit percentage meer als je het koud hebt? Hierdoor zal het lichaam nog meer moeite moeten doen om het lichaam op temperatuur te moeten houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vroeg ik me ook al af, of ik sneller afval als ik 'swinters in mijn zomerjas en dunne broek fiets.
Maar... het zou ook kunnen dat mijn lichaam een lekker speklaagje om mijn bovenbenen legt om ze toch warm te houden. isolatie dus

Het beste antwoord

Ja, om je lichaam op temperatuur te houden moet je "kacheltje" harder branden. Voor het opwekken van die warmte heeft je lichaam meer brandstof nodig, en verbrandt je dus ook meer calorieen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, je verbrand dan meer calorieen. Inderdaad omdat je lichaam harder moet werken om je warm te houden, daardoor ga je ook bibberen, dat bibberen verbrandt calorieen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want je lichaam moet weer opgewarmd worden en dat kost energie, dus calorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bij koud drinken verbrand je meer caloriën dan bij warme drankjes omdat de maag weer opgewarmd moet worden ... dus water met ijs erin is net even iets beter voor de lijn als een glas lauw water.
Niet dat het gelijk heel veel scheelt maar toch wel wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen een warm lichaam en een koude omgeving zal altijd afgifte van warmte plaatsvinden. De snelheid waarmee dit gebeurt is onder andere afhankelijk van het temperatuurverschil, geleiding, straling, convectie en isolatie. Warmbloedige dieren en in feitelijk ook koudbloedige dieren trachten hun lichaamstemperatuur binnen grenzen te houden zodat optimaal functioneren mogelijk is. In het lichaam wordt afkoelen tegengegaan door warmte te produceren middels spieractiviteit. Deze spieractiviteit verbruikt calorieën en hoe meer warmte er moet worden geproduceerd om de optimale temperatuur te handhaven hoe meer calorieën er worden verbruikt. Wanneer de afkoeling door je omgeving groter is dan je vermogen om warmte te produceren zul je het koud krijgen en wellicht zelfs gaan rillen. In feite is je lichaam dan maximaal bezig om de temperatuur te handhaven en zal het verbruik van calorieën terwijl je het koud hebt dus hoger zijn. Zou dit rillen onvoldoende helpen dan zul je verder onderkoeld raken en zal het verbruik van calorieën op een gegeven moment dalen omdat het rillen stopt. Er is dus aanvankelijk een stijging van het calorieverbruik en bij ernstige onderkoeling een daling. Die laatste situatie is trouwens een reden om professionele hulp in te schakelen maar dat terzijde. In het algemeen zie je dan ook dat bijvoorbeeld zoogdieren die in een koude omgeving zeer calorierijke melk aan hun jongen geven en vaak zelf ook calorierijke voeding zoals vlees en vet eten. Ik hoop dat dit je vraag voldoende beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het koud is, verbruikt het lichaam meer energie om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Wie rilt
van de kou en meer beweegt om het warm te krijgen, drijft zijn calorieverbruik op. Het onderhuidse vet speelt eveneens een belangrijke rol om zich tegen kou te verweren. Het beperkt de afgifte van warmte van het binnenste naar het lichaamsoppervlak. Wie weinig beweegt, weinig eet, ondervoed is en weinig vet heeft, kan heel slecht tegen de kou, aldus de Huisarts.

Het argument dat we in de winter meer lichaamsvet nodig hebben kan theoretisch gezien correct zijn, maar gaat in de praktijk voor de meesten niet op. Zeker niet in een land waar bijna de helft van de bewoners met overgewicht kampt. In onze contreien wordt het doorgaans ook niet veel kouder dan een paar graden onder nul. Het bijkomende energieverbruik onder invloed van de kou blijft dus minimaal. Ten slotte worden we in onze moderne maatschappij nog maar weinig lange tijd aan de kou blootgesteld. De auto is in de winter het favoriete vervoermiddel, onze woon- en werkstek zijn van centrale verwarming voorzien en onze kleerkast biedt een ruim aanbod aan koubestendige kledij. Tijdens korte winterdagen gaan we meestal minder snel een fietstocht maken of gaan zwemmen dan in de zomer. We zoeken gemakkelijker een knusse zetel op. Het calorieverbruik door lichaamsbeweging wordt zo bij velen op een lager pitje gezet waardoor er alles samen beschouwd in de winter dikwijls niet meer maar zelfs minder calorieën worden verbruikt dan in de zomer.