kom je aan door de pil?

Ik wil binnenkort aan de pil gaan, alleen een paar vriendinnen hebben gezegd dat ze wel zijn aangekomen door de pil en ik ben op het moment bezig met afvallen. Ik kan niet nu opeens 7 kilo aankomen door de pil, voor m'n gezondheid

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik had er persoonlijk geen last van. Als jij oplet met wat en hoeveel je eet en hoeveel je beweegt, gebeurt dit volgens mij niet zo snel hoor. En zeker niet ineens 7 kilo.

Antwoorden (2)

Dat kan, maar dat hoeft niet. In de meeste bijsluiters staat het genoemd als mogelijke bijwerking. In het farmacotherapeutisch kompas (www.fk.cvz.nl) heb ik net nog even gekeken en daar kom ik het zo op het eerste gezicht bij alle hormonale anticonceptie tegen als mogelijke bijwerking. Bij sommige anticonceptiepillen staat het genoemd als bijwerking die 'vaak' voorkomt (1-10% van de gevallen) en bij andere staat het als 'soms' genoteerd (0,1-1% van de gevallen). Met het aantal vrouwen en meisjes dat de pil slikt betekent dat natuurlijk dat het best vaak voorkomt, maar voor jou betekent dat in je hooguit een kans van één op tien hebt dat het bij jou gebeurt.

Maar, laten we eerlijk zijn: gewichtstoename bij de pil - of veruit de meeste medicatie die deze bijwerking heeft - is *meestal* niet iets wat je zomaar overkomt. Gewichtstoename door een medicijn betekent niet dat dit onvermijdelijk is. Meestal betekent het dat je meer eetlust krijgt of dat je *gemakkelijker* aankomt en - dus ook - moeilijker afvalt. Het betekent niet dat je met elke pil die je inslikt ineens een halve kilo erbij krijgt, maar het betekent wél dat je NOG beter moet opletten op wat je eet en op of je voldoende beweegt. Er is een kans dat het voor jou - vooral de eerste periode dat je de pil zou gebruiken - wat moeilijker wordt om af te vallen, maar je hebt daar zelf natuurlijk ook iets over te zeggen.

Je gebruikt de pil nu nog niet schrijf je, dus je moet sowieso naar je huisarts om een recept te vragen. Ik raad je aan om daar ook je angst om aan te komen te bespreken. Mogelijk komt je huisarts met alternatieven voor anticonceptie en ik raad je aan om alles goed af te wegen. Mocht je toch uitkomen op de pil of andere hormonale anticonceptie, dan kun je je huisarts vragen om een middel voor te schrijven waarbij gewichtstoename minder wordt gerapporteerd.

Tegen de tijd dat je de pil (of een alternatief daarvoor) gaat gebruiken, raad ik je aan om extra goed op te letten op je gewicht en op wat je eet. Als je aankomt - of minder afvalt dan verwacht - let dan ook op wát je aankomt: het is ook mogelijk dat je wat meer vocht gaat vasthouden namelijk. Heb je het idee dat aankomen een probleem wordt, ga dan terug naar je huisarts.

En ook los van de pil kun je je huisarts natuurlijk vragen om hulp en advies bij je pogingen om af te vallen. Hij of zij kan je ook doorverwijzen naar een diëtist(e), die zou je ook kunnen helpen te voorkomen dat je aankomt door het gebruik van de pil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewichtstoename wordt vaak genoemd als bijwerking van de anticonceptiepil. Een direct verband tussen het gebruik van de anticonceptiepil en gewichtstoename is echter nooit wetenschappelijk vastgesteld. De gewichtstoename die bij sommige vrouwen optreedt heeft waarschijnlijk niet te maken met meer eetlust, maar met het vasthouden van vocht. Het hormoon oestrogeen, één van de twee hoofdbestanddelen van de pil, kan ervoor zorgen dat je lichaam wat vocht vasthoudt. Mocht je al aankomen van de pil, dan is de gewichtstoename over het algemeen zeer beperkt.