Is het goed of slecht (niet goed) te slapen met de radio aan?

Als in 's nachts niet kan (in)slapen, doe ik de radio van mijn mobieltje aan, mijn oortelefoon in en dan slaap ik in met - het liefst - radio 1 of BNR. Programma's waarin wordt gepraat. Over het algemeen luister ik dan een kwartier, en val ik in slaap... met de radio dus aan.

Ik heb geen idee of dit verstandig is. Wat ik wél weet, is dat ik dus snel in slaap val.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha ha wat een prachtige foto!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bent u dat zelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de radio in dromenland terechtkomen werkt bij mij zeer dikwijls!

Het beste antwoord

Blijkbaar komen je hersens tot rust, en word je slaperig van de monotone menselijke bromstemmen. En het geeft natuurlijk ook een soort oer-instinct-gevoel van veiligheid menselijke stemmen te horen. (De eerste mensen leefden in groepen. Als je je groep om welke reden dan ook kwijtraakte, zat je zwaar in de problemen, en in levensgevaar). Lijkt me dus niets mis mee.

Aan de andere kant zou ik me kunnen voorstellen, dat er toch een klein gedeelte van je hersenen die geluiden waarneemt, en daardoor niet in rust is.

Maar als je in de stad woont, is het ook nooit echt helemaal stil. En bij mij hoor je (bijna) 24/7 vliegtuigen, of in elk geval de zoem van de taxiende toestellen (die 'zoem' heb ik pas gemist, toen hij er níét was, de laatste week ;-)) )

Al met al lijkt het me geen probleem, als je maar goed slaapt, uiteindelijk.
Ik slaap het lekkerste, als het buiten regent.
of, zoals ooit op vakantie, er een beekje onder m'n raam murmelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (12)

Dat is prima. Er zijn mensen die daartegen waarschuwen, maar zij doen dat zonder wetenschappelijke onderbouwing. Er is net een resultaat van een Australisch onderzoek gepubliceerd waarin wordt gezegd dat het gamen voor het slapen gaan niet slecht is. Dan zal het met het radioluisteren ook wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist dat is heel goed

maar het belangrijkste is slapen met raam open en zo donker mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit moet in principe geen probleem zijn. Zet je telefoon wel in de offline modus (als de radio dan nog werkt) want de gsm/3g straling kost je gemiddeld een uur nachtrust!
Zie ook http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/storage/2270078/1277017/gsmstraling-verstoort-slaap.html

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.zibb.nl/10231843/Nieuws/Nieuwsbericht/Verontrustende-studie-gsm-straling.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een GSM straalt ALLEEN als je ermee belt of Internet. Verder niet. Die "straling" van de GSM kost je dus alleen maar nachtrust als je weet dat je GSM aanstaat én als je in de gevaren van straling gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet waar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Echt wel! Elke fabrikant van mobieltjes adverteert met de lange levensduur van de batterijen. De energie van de batterijen wordt hoofdzakelijk besteed aan het zenden (de "straling"). Het is dus in het belang van de fabrikant (en van de gebruiker) dat het mobieltje niet zendt wanneer dat niet nodig is. Daarom zendt een mobieltje dat op standby staat, GEEN signalen uit. Slechts eens in de zoveel tijd maakt het mobieltje heel even contact met het netwerk. Bij mijn mobiel heb ik dat gemeten: als ik mijn mobiel aanzet zonder hem te gebruiken, straalt hij eens per vier uur drie seconden lang. Dat is alles. Bij andere mobieltjes en andere providers kan deze tijdsduur (die vier uur dus) anders zijn; hoofdzaak is dat het mobieltje slechts heel af en toe heel even contact maakt met het netwerk. Kijk maar eens bij jouw mobiel naar de specificaties van de fabrikant. Vergelijk dan de gespreksduur met de standby-tijd. De standby-tijd is vele malen langer dan de gespreksduur, juist doordat jouw mobiel geen energie verspilt aan onnodig signalen uitzenden.
Ik doe dat ook zo.
Luisteren naar de radio verdrijft piekerige gedachten die anders bezit nemen van mijn hoofd.
Ik noem het "een geluidsbehangetje".
Nog nooit heeft iemand me verteld dat dat slecht zou zijn, en ik heb het echt vaak nagevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh dat is helemaal niet erg, juist goed van je dat je een manier hebt gevonden om in slaap te komen, er zijn genoeg die er slaapmiddelen of alcohol voor nodig hebben!
Ik heb hetzelfde met lezen in bed.. vaak haal ik de 2de bladzijde niet eens..
Welterusten straks!
ZZZzzzz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch gezien kunnen er tal van bezwaren zijn.
Maar niemand kent jou lichaam zo goed als jijzelf.
Als jij er er prima bij voelt, moet je dat vooral doen.

Misschien dat de straling van je mobiele telefoon wel meer kwaad kan doen dan de muziek. Maar ook hier zijn de meningen zeer verdeeld over.

Maar toch, als al die stralingen geen kwaad kunnen, waarom mogen er dan geen scholen meer onder hoogspanningsmasten staan???

Ik neem geen onnodig risico. Mijn mobiele telefoon staat s`nachts uit.

Maar dat moet ieder verder voor zich weten.

Muziek is emotie. Ik kan me voorstellen dat je bij bepaalde muziek juist hyperactief wordt en helemaal niet meer wil of kan slapen.

Maar er bestaat best muziek waar je slaperig van kunt worden.

En zeker praatprogramma`s op de radio, kunnen zeer slaapverwekkend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je valt snel in slaap.
Slaap je ook goed door?
Voel je je uitgerust als je 's morgens wakker wordt?

Dan kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen doen dit vaak om andere prikkels af te stoten. Schizofrenen bijvoorbeeld hebben ook vaak TV's en radio's aan als ze gaan slapen, soms dagen lang. De stilte maakt ze letterlijk gek omdat ze in de stilte last krijgen van allerlei innerlijke prikkels, overmatig piekeren, stemmen, noem het maar om.

Belangrijkste is natuurlijk dat jij er goed op kan slapen en je uitgerust voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het goed of slecht is kan ik niet beoordelen.
Wat ik wel heel zeker weet is dat je met je oren (gehoororgaan) goed moet oppassen voor geluiden, je
loopt zo een onherstelbare gehoorbeschadiging op.
En uit ervaring kan ik je zeggen dat dat niet leuk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er lekker door slaapt is het prima toch? Ik zou alleen wel uitkijken dat t snoertje niet om je nek gaat ofzo, dat lijkt me het enige "gevaarlijke".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit ook, en ook BNR :-)
(ze moesten daar eens weten waar ze die programma's voor uitzenden, lol)

Ik ga al jaren elke nacht zo slapen, maar dan wel met de wekkerradio (zachtjes) aan, en die schakelt na een uur automatisch uit. Een mobieltje is misschien wat minder verstandig? Straling, oordopje + snoertje in je bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet goed.
Als je iets goeds voor je gezondheid wilt doen,moet je er direct mee stoppen.
Als je over maanden en jaren dit verder gaat doen, zien op latere leeftijd het je hart en je cellen niet meer zitten en je zal heel erg ziek worden (hersenbloeding-kanker-hartstoornis.
Met het mobiel aan in slaap vallen en dan de hele nacht er mee slaapen dicht bij je lichaam,tastet je hersenen en hart aan en je DNA cellen,dit mede door de straling en radiogolven die je mobiele telefoon af straalt.
Ook mobiele telefoon in geslotene ruimtes nooit gebruiken is gewoon te veel straling.
Als je mij niet gelooft geef gewoon eens bij google in hoe gevaarlijk mobiele telefoons zijn als ze aan staan.
Je kunt mischien als optie je mp3 speler luisteren als je naar bed gaat,dit is volgens mij niet zo erg hoe met je mobiel.
Zet op iedere geval altijd je mobiel uit tijdens het slaapen en in geslotene ruimtes bijvoorbeeld bus auto vliegtuig kleine kamers.............
Ik hoop ik kon je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh oh oh, de bekende angstverhalen over de "straling" van mobieltjes. Voor de zoveelste keer: een mobieltje straalt ALLEEN wanneer je ermee spreekt, SMS't of Internet. In alle andere gevallen zendt het mobieltje GEEN straling uit. Mijn mobieltje ligt nu naast mij op mijn bureau. Het staat aan, maar wordt op dit moment niet gebruikt. Gevolg: mijn mobieltje geeft NUL straling af.