Hoe kan het dat deze test aantoont dat water wat gekookt is in de magnetron niet goed meer is?

Er staat een test op het internet waarbij je gekookt water uit een magnetron en gekookt water uit een pannetje aan 2 plantjes moet geven. Het ene plantje krijgt gekookt water uit de pan en de ander uit de magnetron. Na een week is het plantje welke gekookt water heeft gekregen uit de magnetron dood. Hoe kan dit?
Ik heb zelf ook de test gedaan bij twee plantjes en het bleek echt zo te zijn. Hoe kan dit nu?
Een paar maanden geleden was ik al overtuigd door iemand (ik noem geen namen maar haar naam begint met Cryo en eindigt op fiel) dat de magnetronkoken niet ongezond is. Maar door dit testje komen er toch wat twijfels naar boven. Is er iemand dit dit kan verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Edje, welke test is dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.rense.com/general70/microwaved.htm Alsjeblieft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, wat een verschil als het waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gedaan en het klopte echt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het getest? Hoe groot was de testgroep, hoe groot was de controlegroep, en hoe heb je ervoor gezorgd dat je niet onbewust de test beïnvloed door bijvoorbeeld de plant(en) met magnetronwater eigenlijk net niet genoeg geeft? (Oftewel, heb je wel of niet blind getest?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Statistiek gestudeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, ik zie ook elke keer dezelfde foto's. Maar ik heb veel mensen gezien op een forum die het testje ook hadden gedaan waarbij het ook uitkwam. En bij mij dus ook.
En geklets over testgroepen, controlegroepen.........wat moet ik daar nu mee? Het gaat mij gewoon over mijn eigen testje en mijn twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo "geklets over testgroepen, controlegroepen…......wat moet ik daar nu mee? Het gaat mij gewoon over mijn eigen testje en mijn twijfel." Als we niet weten hoe grondig je test geweest is, kunnen we niet eens zeggen wat je test heeft aangetoond. Als je echt maar twee plantjes genomen hebt, en niet al te nauwkeurig bent omgesprongen met de methode en de metingen, zou het zomaar kunnen dat je feitelijk een waardeloos resultaat gehaald hebt - op basis van twee plantjes wordt het bijvoorbeeld onmogelijk om de gevolgen van stom toeval uit te sluiten, vandaar de vraag naar je "sample size".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens edje, zo ingewikkeld hoeft het toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemig de pemig. Hoe vaak moet ik dit nu nog zeggen. Op een internetsite heb ik van verschillende mensen gelezen dat ze die test hebben gedaan. Dat weet ik toch niet?
Ik heb zelf de test gedaan met 2 plantjes en daarvan ging er 1 dood. Dat was mijn test.
En inderdaad ik heb ook gestudeerd en weet dat het nu onbekend is of de test goed en representatief is. Maar die gegevens heb ik nu eenmaal niet en denk nu niet dat ik 100 planten ga kopen om die test representatief te gaan maken.
Ik lees, ik neem waar, ik test zelf met 2 plantjes en stel een vraag.............. dus dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt een vraag gebaseert op de veronderstelling dat je test iets aantoont. Het is echter niet duidelijk of de test iets aantoont. Sterker nog, aangezien het blijkbaar daadwerkelijk om slechts twee plantjes gaat, toont je test duidelijk niets aan. De vraag is derhalve gebaseerd op een onjuiste veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel deze vraag omdat ik twijfel over iets. Niet alleen om mijn eigen (minuscule testje) maar ook dat van diverse andere mensen. Ik probeer met deze vraag mijn twijfel weg te halen en te geloven in het goede van de magnetron. Jouw (simplynotedit) reacties helpen mij niet. Dit zijn open deuren die ik zelf ook wel kan bedenken. Ik zoek naar antwoorden die mij iets kunnen melden over het daadwerkelijk koken van water in magnetron. Het onderzoek (de onderzoeken) interesseren mij geen reet. Dat zou nu toch wel duidelijk moeten zijn???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf ook wel kan bedenken dat die onderzoeken onbetrouwbaar zouden zijn, waarom behandel je ze dan alsof ze betrouwbaar zouden zijn? En als je een vraag stelt over een test, is het niet meer dan logisch dat mensen reageren op de test. Als de test niet relevant is voor de vraag, is het niet zo handig om hem in de vraag te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een goed. Wij stoppen met deze discussie want jij leest de vraag heel anders dan ik hem bedoel. En je begint mij inmiddels enorm te irriteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalm aan edje ik ken je al langer dan vandaag en ik heb alle vertrouwen in je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is prima. Miscommunicatie, einde verhaal, afkoelen, zand erover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahah dank je Giweda. Ik bedoel de vraag heel simpel en dacht ook dat ik hem simpel stelde, maar Simply interpreteerd hem anders. En gezien onze reacties op elkaar gaan wij niet tot elkaar komen dus kunnen we beter maar stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
High five!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edje, ik ben toch wel benieuwd of er op zo'n simpele vraag nog antwoord komt, ik denk dat dat er niet inzit en ik ben nog net zo nieuwsgierig als toen je deze vraag stelde, ik wacht af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb goede hoop Giweda! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zozo Edje, ik zal ook eens het testje gaan doen. Ben erg benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb naar de plantjes gekeken op de site, het is een soort Lamium, dit zijn snel groeiende planten, de planten in de rechter potten (gekookt water) zijn in die 5 dagen van de proef, niets gegroeid! geen cm. !
Dat is voor dit soort onmogelijk!
De plant in de linker pot is het rechter takje in de 5 dagen totaal niet veranderd, niet kleiner en niet groter!
Indien de plant slechter zou worden , wat ze hier willen bewijzen, dan moest ook dat rechter takje slechter worden, er is echter niets aan te zien.
Conclusie: de foto's zijn nep!
De proef met slechts twee plantjes van Edje, zegt niet zo veel, indien een plantje maar iets te veel water krijgt, gaat hij ook dood, had je een proef met 4 plantjes en er gaan er twee dood, dan weet je het nog steeds niet zeker, maar kan je er van gaan, dat het misschien klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Ed! Aan die soort reacties heb ik tenminste wat! Het feit dat je overal op het internet hetzelfde testje ziet is natuurlijk op zich al vreemd. Dank in ieder geval voor je meedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, Ed !Enne. de vráág vind ik ook een heel goede en terechte trouwens hoor, ondanks mijn antwoord. ALS het namelijk echt zo zo zijn, zou ik ook willen weten WAAROM dat dat eventueel zo zou kunnen zijn. Daat hoef je niet zelf eerst een wetenschappelijk onderzoek voor op te zetten. Helaas weten we voor dat gebeurt niet of er daadwerkelijk iets vreemds waar te nemen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Marleen! Dat is nu precies waar het omgaat. Waarom zetten mensen dergelijke testen op het internet en klopt het?

Het beste antwoord

Bij het gewoon koken van water wordt water meestal vanuit de bodem al of niet via een warmtespiraal verhit.
Daar vormen zich dan dampbellen en slaan zouten van carbonaten neer, het opgeloste koolzuur reageert dan met deze metaalionen dus Calcium , Magnesium en KOPERcarbonaat, welke allen onoplosbaar zijn in water.
De wat pittige aanval op Cryofiel (waar ik ook wel eens een meningsverschil mee gehad heb) is in dit geval niet
terecht, magnetronnen is niet schadelijk gebleken voor de gezondheid
Het verhitten met een magnetron gaat anders dan gewoon koken, een golflengte in het gigahertzgebied grijpt aan op de watermoleculen en brengt deze in trilling, wat dus warmte is.
Wat achterwege blijft , is het neerslaan van carbonbaatzouten omdat de verhitting minder centraal gebeurt en op de plaats van de verhitting ook geen vaste plek is waar deze zouten neer zouden kunnen slaan.
Planten zijn gevoelig voor koper en nog sterker voor chroom.
Ook ijzer slaat neer.
Die worden door gewoon koken neergeslagen en door magnetronnen niet.
Dat zou de meest zinnige verklaring wezen voor het effect op de plantjes, er treedt dus een beperkte vorm van demineralisatie op bij koken van juist die elementen waar planten gevoelig voor zijn.
Koper en ijzerionen zijn echter sporenelementen die je nodig hebt, gekookt water waar deze uitgehaald zijn is dan minder gezond, daarom moet je ook nooit gedestilleerd/gedemineraliseerd water in grote hoeveelheden (meer dan een glas) drinken, je kunt je zoutbalans dan zeer ernstig verstoren.
Terugkomend op de proef met de plantjes, dit gaat dus alleen op met leidingwater waar bovengenoemde mineralen (koper en chroom) aantoonbaar in aanwezig zijn. Met hard water is dat vaak het geval, het koper komt vaak uit het leidingstelsel zelf.

Er zijn veel mensen bang voor magnetronverhitting.
Dat heeft geen enkele wetenschappelijke basis.
Deze mensen zouden ook vooral moeten stoppen met
mobiel/draadloos bellen, de golflengte verschilt weinig van de magnetron en kan dus in de hersenen een zeer lichte opwarming geven, vooral krachtige walki talkies kunnen tot 4 watt afgeven.
Dat is echter nog geen 1% van wat een magnetron doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is geen test. Zelfs geen 'testje'.
Weet je wat een 'crackpot-site' is? Oplichting en bedrog.
Google maar eens op 'Jeff Rense'. Zo gek als mijn tuindeur.
Niet alles geloven wat je leest is het devies.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje makkelijk antwoord. Ik heb zelf de test gedaan en het klopt. Dus nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus nu een ECHTE test. Met heel veel planten die exact in dezelfde aarde stan en exact dezelfde hoeveelheid zonlicht, waarvan je niet weet welke welk water krijgt.
Ik geef je weinig kans dat er iets uitkomt.
AWM
14 jaar geleden
Een test moet aan een aantal voorwaarden voldoen om betrouwbaar te zijn.
Ik betwijfel of dat bij jou het geval is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee precies dezelfde plantjes, allebei in de vensterbank met dus dezelfde uren in het zonlicht.
Ik weet het ook niet hoor! Ik begin alleen nu te twijfelen want bij mij ging het ene plantje dood.
AWM
14 jaar geleden
Een steekproef met twee plantjes is geen steekproef.
Begin eens met tien om tien. En dat is eigenlijk nog veel te weinig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En al die andere mensen die hebben getest op het internet?
Laar maar, want dat zal wel weer worden afgedaan als Jef Rense.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een serieus verschijnsel is dan zou er ook serieus onderzoek naar gedaan zijn, daar hoor je echter niets over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das waar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel dat meer ter informatie, mijn vertrouwen in de overheid is niet onbegrensd, maar als dit erg serieus genomen moet worden dan hebben ze natuurlijk wel een probleem met de volksgezondheid, dus dan is enig onderzoek wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En omdat dat nog niet is gebeurd kan je je afvragen of het waar is. En dat bij mij het stom toeval is dat het plantjes is doodgegaan.......
AWM
14 jaar geleden
En als ik je nou zeg, dat je niets verandert aan de samenstelling van kraanwater als je het even kookt? Nou ja, er gaan wat organismen dood. Zowel in de fluitketel als in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mij daarvan kunt overtuigen dan ben ik tevreden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben daar sowieso van overtuigd Antwoordman.
Heb je het ook dubbelblind getest ?? Met gezonde volwassen planten ?

Het zelfde soort trucje ken ik namelijk ook met plantjes waar je wel en niet tegen praat, of rijst die wel of niet zou beschimmelen als je er lieve of vervelende dingen tegen zegt. Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort testjes. Het blijkt dat wanneer je ze dubbelblind doet (dus dat je ZELF niet weet welke het vermeend 'goede' en het vermeend 'slechte' krijgt)de test niet altijd zo zwart wit is. Daarnaast is de kans dat een stekkie doodgaat sowieso al snel tegen de 50 %.

Daarnaast zijn mensen geen plantjes, en hoeven wij geen voedingsstoffen uit water te halen. Bovendien, kapot koken is kapot koken. Als er geen voedingsstoffen meer inzitten, ben je afhankelijk van de samenstelling van de aarde voor je test. En daar kan ook heel veel mis mee gaan.

Ik zou niet meteen bang worden voor magnetron-water (al zijn er beduidend smakelijkere manieren om thee te zetten). Het zijn namelijk alleen maar geluidsgolven, en als de magnetron uit is, is de 'straling' verdwenen.

Een dergelijk onderzoek is afhankelijk van ZO veel factoren voor je iets van een zinnige uitslag kunt krijgen (en moet ook nog eens onder goed gecontroleerde omstandigheden plaatsvinden), dat je er niet meteen van ondersteboven hoeft te raken. En al helemaal niet van een 'onderzoek' met twee plantjes in de vensterbank.
De kans dat je de uitslag krijgt die je wilt is gewoon TE groot. Laat het ze eerst maar eens grondig in een laboratorium onderzoeken - hoewel daar vermoedelijk nog geen enkele aanleiding toe is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zou kunnen. Maar bij mij kwam het uit. En als ik kijk op het internet ook bij heel veel mensen.
itsme
14 jaar geleden
alleen mensen bij wie het uitkomt, zullen reageren en zeggen dat het uitkomt. Als het niet klopt, reageren ze niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook wel waar ja.
Heb je 'm echt zelf gedaan? Ik heb even gegoogled, maar ik zie telkens die zelfde 2 amerikaanse plantjes als 'bewijs'...

Ik vind het een vreemd en ongeloofwaardig verhaal...temeer omdat ik al jaren lang al mijn stekjes in grond zet die ik voordien in de magnetron steriliseer om er geen schimmels in te krijgen... En ze doen het altijd prima...hoe zit dat dan met het vocht in mijn potgrond? Dat zou dan toch ook 'giftig' moeten zijn?

Over de smaak van magnetronvoedsel hoeven we niet te twisten...het is vrijwel oneetbaar...maar gevaarlijk...?

Toegevoegd na 1 dag:
Je zou je ook nog af kunnen vragen waarom je water voor de planten eerst moet koken...misschien zit er daar erg veel chloor in het water, of calcium, of andere chemicaliën...er zou dan bij koken in een pannetje, omdat het langer duurt, meer van kunnen verdampen of neerslaan dan in de magnetron... maar dan ligt het doodgaan van de plant aan de kwaliteit van het water...niet aan de magnetron als zodanig....Er zijn ook planten die absoluut niet tegen calcium kunnen...ook dat kan zo'n testje beïnvloeden...kortom : het zegt niet dat water uit de magnetron ook ongezond zou zijn voor mensen...Maar een waterkoker is een stuk energiezuiniger...dus vrijwel niemand zal de magnetron gebruiken om er water in te koken...

In Nederland hebben we kwalitatief zeer goed drinkwater...en behalve voor heel gevoelige planten hoeft dat echt niet eerst gekookt te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elektromagnetische straling van een magnetron kan niets veranderen aan water en het dus ook niet giftig maken. Gelukkig is het gebruik van de magnetron niet verplicht en kun je beter water koken in een elektrische waterkoker. Dat is nog sneller ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk ligt het niet aan de magnetron. Volgens mij heb je, al dan niet bewust, negatieve energie gestuurd naar het magnetronplantje. Dat is namelijk echt de doodsteek voor planten, omdat die van nature ontzettend emotioneel zijn!
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het voor jou niet goed voelt dan moet je het gewoon niet doen denk ik dan... Iedereen kan zeggen dat het niet verantwoord onderzocht is..als jij die test hebt gedaan dan dnek ik dat je daar een reden voor hebt. Die reden zou best eens kunnen zijn dat je van binnenuit voelt dat het iig voor jou niet goed is. Waarom zou je dan toch iets doen/ gebruiken omdat een ander vindt dat het ok is.. Jou gevoel is wat telt voor jou.

Ikzelf kan niet tegen bv electra...Als je me niet kent denk je dat het te idioot voor woorden is..(Althans de 'wetenschappers' onder ons) Ook straling kan ik niet goed tegen. De hele wereld op zijn kop en vertellen dat het niet kan....jammer ik heb het al jaren en heb lang niet geweten waar dat beroerd voelen vandaan kwam.... er is mee te leven hoor, dus geen reddingspogingen svp..maar ik wil er maar mee zeggen; Soms moet je afgaan op wat jij denkt/ voelt en de anderen laten voor wie zij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig de beste onkruidbestrijder die er is.