Mijn gel pack is ontploft in de magnetron. Komen er nu giftige stoffen vrij?

Gisteren had ik last van mijn rug dus heeft mijn vriend een gel pack (zo'n één die je of kunt bevriezen, of opwarmen) in de combi magnetron gedaan. Dit had eigenlijk op ontdooistand moeten worden verwarmd maar dat is niet gebeurd. Na een kleine minuut hoorde we een knal alsof er een ballon werd kapot geprikt en bleek de gel pack te zijn ontploft. We hebben de magnetron schoongemaakt, maar ik denk dat er nog wat gel achterin de magnetron zit, waar wij niet bij kunnen.

Vanmiddag wilde ik lunch maken en de oven gebruiken (combi magnetron) en toen het aan het voorverwarmen was begon het te roken. Ik vraag me nu af hoe schadelijk die gel is voor onze gezondheid en wat er gebeurt als we de magnetron/oven willen gebruiken. Komen er giftige stoffen vrij? Zal de gel op een gegeven moment opgelost zijn? Kan ik mijn magnetron nu weggooien, of...?

Het gaat om een gel pack van Koninklijke Utermölen NV te Wolvega.

Hartelijk dank!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet te veel zorgen over maken. De inhoud bestaat voornamelijk uit water, een soort suiker en kleurstof, beetje hetzelfde als haargel. Als je dat niet helemaal schoon krijgt is niet zo'n drama, maar suiker wordt in de magnetron HEEL snel HEEL heet, en dat kan nog best effe een poosje roken voor het allemaal verbrand is. Is de gel in de magnetron zelf gekomen, dus buiten de 'binnenruimte' dan bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat hij op een gegeven moment helemaal de geest geeft, maar schadelijk voor je gezondheid zal het vooralsnog niet zijn. Soms zit er (di)ethyleenglycol in dat in heel grote hoeveelheden (in de maag) wel schadelijk kan zijn, maar ook daar zal ik me op dit moment niet teveel zorgen over maken. Die alcohol is er inmiddels waarschijnlijk allang uit verdampt. Maar volgende keer wel gewoon liever opwarmen in heet water. Dit soort vulling wordt in de magnetron ongelofelijk snel oncontroleerbaar heet, met gevolgen die je inmiddels hebt kunnen ondervinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100