Levert de nabijheid van een tandartsventilator gezondheidsrisico op?

Ik woon in een rijtjeshuis. Naast mij zit een tandartspraktijk. Aan de achtergevel daarvan zit de, naar buiten blazende, ventilator van de praktijk.
Daar er bij tandartsen nogal wat stoffen vrijkomen vraag ik me dit af.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke stoffen komen dan vrij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Narcose gassen, in NL meestal geen probleem, want de meeste gebruiken dat niet of nauwelijks.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6930434
Sowieso worden concentraties buiten veel lager dan binnen, dus als er buiten een probleem zou zijn, zou dit probleem binnen vele malen groter zijn. Kwikdamp.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19482909
In principe dezelfde redenatie als hierboven, met als kanttekening dat de afgezogen lucht die met het afgezogen water meegaat wel gefilterd wordt o.i.d.
(ik verwacht dat dat wel goed zit)

Het beste antwoord

De enige stoffen die in belangrijke mate bij tandartsen vrijkomen zijn kwikverbindingen uit vullingen. Die beperken zich tot het water en daarom moet elke tandartspraktijk een amalgaamafscheider in de afvoer hebben. Er komen vrijwel geen vluchtige stoffen vrij die via de ventilator afgevoerd worden. Wel maakt de ventilator geluid maar die is gebonden aan normen die een normaal woongenot garanderen. Maak je dus geen zorgen over luchtverontreiniging door de ventilator van de tandarts.