heerst er momenteel weer buikgriep?

Ik ben vrijdag niet fit wakker geworden. Moest na het ontbijt braken, na de lunch idem. Uurtje later nog eens waterdunne diarree.
Vanaf dat moment geen braken of diarree meer gehad gelukkig. Wel nog niet helemaal fit. Heb een opgeblazen gevoel, laat veel (vieze) winden en (vieze) boeren. Net of er iets in mijn lichaam wordt vernietigd of er nog iets van bacterie oid zit. Ook ben ik vrij moe.

Ik vraag me af of er weer iets heerst. En of hier meer mensen momenteel last van hebben, of mensen kennen met ongeveer deze symptomen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.3K
Castle
8 jaar geleden
Ik weet niet of er buikgriep heerst maar ken niemand die het momenteel heeft. Ik weet wel dat mensen niet fit zijn doordat het weer steeds veranderd. Warm, fris, zonnig, regen, etc. Dit is natuurlijk ook niet bevorderend voor je lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk van wel, ikzelf had afgelopen woensdag plm. 24 uur vergelijkbare verschijnselen (net niet overgegeven) en mijn dochter had het een dag later, ook zo'n 24 uur het hevigst mèt overgeven en langere tijd veel lucht, nu weer redelijk fit.

Antwoorden (1)

Het hangt er een beetje vanaf wat je precies onder "heersen" verstaat, of er op dit moment een buikgriep heerst is namelijk meer van de definitie van "heersen" afhankelijk dan van iets anders.

Als je bedoelt of buikgriep op dit moment veel voorkomt dan is het antwoord:"Ja." Buikgriep is een ziekte die altijd, gedurende het hele jaar, bij een relatief groot aantal mensen voorkomt. Per jaar krijgen ongeveer 11 op de duizend mensen een buikgriep; in termen van ziekten is dat een erg groot aantal. In deze zin zou een buigriep dus altijd heersen; op dit moment dus ook.

Als je bedoelt of er op dit moment een buikgriep-epidemie is, dan is het antwoord:"Nee." Er wordt gesproken van een epidemie als er duidelijk meer ziektegevallen zijn van een bepaalde ziekte in vergelijking tot de normale situatie en binnen een beperkte periode en binnen een geografisch gebied. Hele strikte afkappunten zijn er (naar mijn weten) niet opgesteld; de seizoensgriep uitgezonderd.
Buikgriep is niet een ziekte die op het ene moment opvallend meer voorkomt dan op andere momenten. Het komt in de normale situatie ook al erg vaak voor; dat betekent dat het aantal daadwerkelijke ziektegevallen echt dramatisch moet stijgen voordat er een statistisch significante stijging is; daardoor is een echte epidemie vrijwel uitgesloten.
Uitzondering op deze regel zijn de lokale epidemietjes zoals die nog wel eens in gesloten gemeenschappen (ziekenhuizen, verpleeghuizen ed) voorkomen.

Maar meer praktisch gekeken: het valt me niet op dat ik de laatste tijd opvallend veel mensen met een buikgriep op mijn spreekuur krijg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Is buikgriep dan wel een geldige reden om naar de huisarts te gaan? Naar mijn ervaring geneest dat vanzelf weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de huisarts is er eigenlijk niet zoiets als een geldige of ongeldige reden. Er zijn mensen genoeg die met een buikgriep naar de huisarts gaan. Puur medisch gezien is dat inderdaad niet nodig omdat het inderdaad vanzelf geneest, maar veel mensen willen dat toch even van de huisarts horen. Soms zijn mensen er ook wel echt ziek van, of gaat het om jonge kinderen; zo'n consult is dan toch wel begrijpelijk.