Hemolyse is kortgezegt het kapot van rode bloedcellen in een bloedbuis.
Hierdoor komt de inhoud van de rode bloedcel in het bloedplasma terecht.

Hemolyse zie je pas op het lab, nadat het buisje gecentrifugeerd is. Ofwel hard afgedraaid. Hierdoor worden de rode bloedcellen en het plasma van elkaar gescheiden. Normaal is het plasma helder lichtgelig van kleur. Bij hemolyse is het plasma rood.

Als er hemolyse is dan kun je op het lab niet alle testen meer goed doen. Deels door de rode kleur en deels omdat de concentraties van een stof in de rode bloedcel normaal veel hoger dan in het plasma. En daardoor is de waarde dus vals verhoogd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft het bloed niet perse af te draaien, als je stolbloed laat staan scheidt het serum zich af en bij ontstold bloed zakken de ery's uit en staat het plasma boven.
Bij afdraaien loop je bovendien het risico dat als er zwakke ery's zijn deze door het afdraaien kapot gaan en je een te hoge hemolyse graad vindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om alleen te zien of er hemolyse is, is wachten op het uitzakken van de ery's genoeg. Maar dan moet je wel lang genoeg wachten. En dat lang genoeg wachten is afhankelijk van de bse.
Maar om testen uit te voeren in het bloed waarbij hemolyse een rol zou kunnen spelen, zal je toch het buisje eerst moeten centrifugeren. En hemolyse door centrifugeren ontstaat alleen als er te lang en/of te hard gecentrifugeerd word. Elk lab zal hier dan ook rekening mee. Door de centrifuges juist in te stellen.