Waardoor ontstaan ouderdomsvlekken?

Als oorzaak wordt dan vaak vermeld iets in de zin van : "Als de huid erg veel in de zon komt kunnen de pigmentvormende cellen een overreactie geven: er wordt dan teveel pigment aangemaakt dat bovendien ongelijkmatig wordt verdeeld. Er ontstaan ophopingen van pigment (hyperpigmentatie) die te zien zijn als donkere vlekken: pigmentvlekken. Vooral UV A stralen zijn hier de oorzaak hiervan."

Maar niet duidelijk is mij dan waardoor die overreactie optreed? Is dat door een mutatie in het DNA? En als dat niet zo is, hoe kunnen die vlekken dan zo plaatselijk zijn?
En waardoor kan er dus ineens meer pigment worden aangemaakt?

9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Lentigo solaris is een goedaardige gepigmenteerde huidafwijking die optreedt bij oudere vaak zonbeschadigde blanke huidtypen. Andere benamingen zijn “lentigo senilis”of “ouderdomsvlekken” en “levervlekken “ (= omdat de kleur lijkt op die van lever). Levervlekken komen voor bij 90% van alle blanke mensen boven de 60 jaar.
Om deze reden worden ze ouderdomsvlekken genoemd. Omdat bijna iedereen op een bepaalde leeftijd ze heeft.

Het meest frequent zijn ze te vinden bij lichtere huidtypes (mensen met rood haar die moeizaam kunnen bruinen). Bij de donkere huid komen levervlekken slechts bij uitzondering voor. Er bestaat geen geslachtsvoorkeur.

Er bestaat een duidelijk verband tussen het ontstaan van levervlekken en de mate van zonblootstelling die de persoon gedurende het leven heeft gehad. Met andere woorden een lentigo solaris is een teken dat de huid zich frequent heeft moeten beschermen tegen de (schadelijke) UV- stralen.
Levervlekken vinden we ook bij personen die vanwege een huidziekte (bijv. psoriasis of vitiligo) landurig met PUVA therapie zijn behandeld en ook bij fanatieke zonnebank gebruikers.

Levervlekken zijn geen gewone pigment. Ze verbleken niet door gebrek aan zon, en worden ook niet donkerder in de zon.

Ouderdomsverschijnselen kun je zien als een afwijking in DNA: door kopie van kopie van kopie van kopie komen er " foutjes " in het DNA.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ kellykat
Laat ik dat plusje dan maar geven :-)
erotisi
9 jaar geleden
Ik weet niet of je laatste conclusie van jezelf komt of zo uit een bron komt. Ik kan nl. zelf niet vinden waar expliciet staat vermeld dat het door dna mutaties gaat. Dus mocht je zo een bron hebben laat het me weten.