Waarom is mijn huid rond mijn ogen blauw?

Ik heb al heel erg lang last van licht blauwe huid rond mijn ogen. Dit heb ik niet altijd gehad en ik weet niet waarom ik er last van heb. Volgens mijn vader komt het door dat de huid daar dun is. Maar dan zie je alleen de aderen (zie je ook een beetje). Ik en mijn moeder dachten dat het komt door dat ik te weinig groenten en fruit eet, de laatste paar weken heb ik daar dus op gelet en een goede hoeveelheid groente en fruit gegeten. Dit heeft totaal geen verschil uit gemaakt.

Ik heb het bij beide ogen, ik krijg vaak de vraag van mensen of ik een blauw oog heb van vechten... heel vervelend ja.

Verder ben ik heel gezond altijd fit etc. Dus het licht zover ik weet niet aan mijn gezondheid.

Er zit een foto in de bijlage (in het echt zie je het veel erger zeker als ik in de zon zit).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
50.3K
Amadea
9 jaar geleden
Slaap je voldoende? Het kan een teken van vermoeidheid zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het inderdaad wel eens kunnen zijn, meestal in de vakantie slaap ik uit en dat is het een heel stuk minder, maar niet helemaal weg. Ik ga de proberen voortaan maar wat eerder te gaan slapen. Hoop dat dat helpt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41511-hoe-kom-je-af-van-donkere-kringen-of-wallen-onder-je-ogen.html

Het beste antwoord

Een blauwige huid rond de ogen kan op verschillende manieren worden veroorzaakt.
- Vaak is het een kwestie van erfelijkheid. Hebben jouw ouders er last van dan is de kans relatief groot dat jij er vroeg of laat ook mee te maken krijgt.
- Het kan een allergische reactie zijn.
- Het kan ook dat simpelweg je gezichtsvorm de oorzaak is. Vooral als je ogen wat verder terug liggen en je wenkbrauwen meer naar voren staan. Dan kan je er niet zoveel tegen doen, behalve slim gebruikmaken van make-up.
- Te weinig slaap en veel stress zorgen ervoor dat je huid verslechtert. Dit geldt voor elk stukje huid op je lichaam, maar rond je ogen zie je het resultaat extra goed. Want de huid is daar dunner dan elders. Hoe dunner je huid, hoe beter de aderen die direct onder het huidoppervlak liggen zichtbaar worden.
- Overmatig drinken, te veel cafeïne, roken en slechte voeding kunnen ook van enorme invloed zijn.

Hoe kan je proberen er vanaf te komen:
- Allereerst is het belangrijk om zo gezond mogelijk te leven. Ga op tijd naar bed, behandel een eventuele allergie, zorg voor regelmatige ontspanning en verzorg je huid zo goed mogelijk. Uiteraard zijn roken, alcoholgebruik en druggebruik van harte af te raden.
- Gebruik een zalm- of perzikgekleurde concealer om de blauwe huid te camoufleren.
- Het zou kunnen dat het gebruiken van producten met vitamine K helpt, ofschoon dat niet wetenschappelijk bewezen is.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als mensen klagen over hun wallen, dan hebben ze het meestal eigenlijk over kringen: de donkere kleur onder hun ogen. Velthuis: ‘Bij een kring hebben we het over de groef onder de wal, het greppeltje. Deze is donker van kleur. Deze kleur kan genetisch bepaald zijn, maar ontstaat ook door een gebrek aan vocht onder het oog. Bijvoorbeeld als je een tekort aan vocht in je lichaam hebt. Of doordat je vochthuishouding door een of andere reden in de war is door ziekte of slecht slapen. Hierdoor wordt de huid onder je ogen dunner, en kijk je als het ware door de huid heen. Dan zie je de kleur van het grijze botvlies van je schedel, en de blauwige bloedvaten: dat is de kring.
Je vader heeft het dus bij het rechte eind, de huid onder jouw ogen is dunner, waardoor je de blauwe kleur ziet. Voldoende water drinken en genoeg slapen kunnen dit grotendeels oplossen.