Verhogen je bloeddruk en hartslag tijdens het nemen van een heet bad of douche?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
34.8K

Antwoorden (2)

Warmte zorgt voor het verwijden van de bloedvaten in het lichaam.
Door verwijding (dilatatie) of vernauwing (contractie) van de aders verandert de hoeveelheid bloed die ze kunnen bevatten (hun capaciteit).
Wanneer de aders zich verwijden, wordt de hoeveelheid bloed die ze kunnen bevatten groter, zodat er minder bloed in de slagaders wordt geperst.
Hierdoor daalt de bloeddruk.
Wanneer aders zich vernauwen, kunnen ze minder bloed bevatten zodat er meer bloed in de slagaders wordt geperst.
Hierdoor stijgt de bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door het warme water gaan de bloedvaten in je huid wijder open staan. Daardoor komt er meer bloed in je huid; hierdoor wordt de huid roze-rood. Doordat het bloed dan niet meer in je slagaders zit neemt de druk in de slagaders af. De bloeddruk neemt daardoor dus af.
Je lichaam probeert de bloeddruk natuurlijk zo goed mogelijk op peil te houden. Hiervoor gaat je hart eerst krachtiger en later ook sneller slaan. Je polsfrequentie neemt dus toe.