Kan het kwaad als je ( iets ) te veel witte bloedlichaampjes t.o. de rode in je lichaam hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet jij dat dit bij jou het geval is?
Ivana
9 jaar geleden
Er is altijd een grens waartussen de hoeveelheid zich mag bevinden. Er moet geen disbalans zijn, maar als dit gegeven uit je bloedtest is gekomen, zal je huisarts wel vertellen wat slecht en niet slecht is. Mocht het te veel afwijken, dan zal er mogelijk een beenmergpuntie nodig zijn. Maar dat is iets waar je je niet druk over hoeft te maken. (Ik heb het twee keer gehad, nauwelijks pijnlijk.)
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je bloed getest is, dan zal dit door een arts aangevraagd zijn. Deze arts zal je verteld hebben wat de reden van de bloedtesten is.
Overigens heeft het aantal witte bloedlichaampjes niks te maken met het HB gehalte ( rode bloedlichaampjes).
Je kunt tussen deze twee geen bepaalde verhouding verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Freekjuweel, dat werd verteld door de neuroloog en die stuurt me weer door naar een internist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft niet kwalijk te zijn maar het kan wel. Het moet dus wel even uitgezocht worden. Het is dus heel goed dat de neuroloog je doorgestuurd heeft naar de internist want die gaat hierover.

Het beste antwoord

Het hangt er maar net vanaf wat de precieze waardes zijn. Op zich is er niet een direct verband tussen de hoeveelheid witte en rode bloedcellen. Als de hoeveelheid witte bloedcellen verhoogd is dan duidt dat meestal op een ontsteking ergens in je lichaam. Er bestaan ook medicijnen die dit als bijwerking hebben.
Als de hoeveelheid witte bloedcellen echt ernstig verhoogd is dan kan dat passen bij verschillende bloedziekten, zoals leukemie. Daarbij kan het gebeuren dat de rode bloedcellen als het ware weggedrukt worden waardoor deze in hoeveelheid afnemen. Als dit het geval is dat zou de aanvragende arts je met spoed hebben doorverwezen.

Theoretisch gezien kan ik je vraag ook opvatten als een normale hoeveelheid witte bloedcellen en een verlaging van de rode cellen. Dan is er sprake van een bloedarmoede; daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Ik denk echter dat dat buiten deze vraag valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan komen doordat je ergens een lichte onsteking hebt in je lichaam,zal meestal spontaan herstellen.
fremar