Mag iedereen een AED apparaat bedienen als het echt niet anders kan?

Er hangen tegenwoordig bij ons in elke buurt van de aed apparaten ( gewoon bij mensen aan het huis op een centrale plek).
Nu is mijn vraag, mag je zo'n ding gebruiken als het nodig is als er echt geen proffesionele hulp in de buurt is?
Stel er hangt er eentje vlak bij de bushalte, er zakt iemand in elkaar en heeft geen hartslag meer.
Verder is er dus niemand in de buurt maar mijn ehbo papieren zijn niet meer geldig en ik heb nooit een training met dit apparaat gehad. Mag ik dit dan toch toepassen?
zonder strafbaar te zijn( mocht de persoon toch nog overlijden)

Toegevoegd na 37 seconden:
van die AED apparaten- hoort er dus te staan :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Iedere burgerhulpverlener mag een AED gebruiken. Training in het gebruik van de AED is wel belangrijk, omdat bij een reanimatie de eerste zes minuten zo belangrijk zijn. Hoewel uit onderzoek blijkt dat ongetrainden in staat zijn een AED te gebruiken, gaat dit ten koste van vele kostbare minuten.
Snel en doeltreffend werken is essentieel. Een korte training van een paar uur is genoeg als men al kan reanimeren (basale reanimatie). Iedereen kan een AED cursus volgen als onderdeel van een reanimatiecursus, bijvoorbeeld van een Reanimatiepartner van de Hartstichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iedereen mag zo,n apparaat bedienen.
De handleiding wijst zich vanzelf.
Ze worden zelfs met spraak ondersteund.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zelfs, dat je eerder strafbaar zou zijn als je niets deed, dan als je in elk geval íéts probeert om iemand te helpen. En het AED 'praat' je er stap voor stap doorheen, ook, of je wel of niet een stroomstoot moet geven en wanneer je de pols moet checken. Héél belangrijk is er aan te denken, dat omstanders op afstand moeten blijven, en jijzelf ook het slachtoffer nergens aanraakt. Verder kan je eigenlijk niets fout doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de AED bepaalt in feite zelf of er wel of niet een stroomstoot gegeven wordt. Wanneer er een hartslag voelbaar is zal de AED geen stroomstoot geven. Wanneer er wel een stroomstoot gegeven wordt zegt de AED heel duidelijk dat je afstand moet nemen en de persoon niet aan mag raken. Overigens is de hoogte van stroomstoot niet zodanig dat het een groot gevaar oplevert wanneer je de persoon tóch zal aanraken. Je voelt het wel maar wanneer je een goede gesteldheid hebt zul je er niet gestrekt van gaan.
Iedereen mag een AED bedienen. Echter als je hem niet gebruikt, zijn er ook geen straffen voor, alleen als jij in bezit bent van een geldig EHBO diploma en je doet niets, ben je strafbaar.

De AED kun je vrij makkelijk bedienen. Je zet hem aan (altijd duidelijk aan de grootste button op het apparaat) en vervolgens ga je alleen maar luisteren en uitvoeren wat het apparaat zegt. Die geeft ook aan waar de electronen zitten en zorg er gewoon voor dat iemand je helpt; altijd handig als er nog geallameerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een AED te mogen bedienen hoef je geen professioneel hulpverlener te zijn. Iedere leek mag het apparaat gebruiken. Een AED is zo ontworpen dat u met aanwijzingen wordt geassisteerd door het reanimatieproces.