Waarom moet ik betalen voor medicijnen die ik volgens de dokter nodig heb?

Ik krijg van de dokter Oxazepam voorgeschreven om rustig te blijven en om goed te slapen.
Ik ben normaal verzekerd als iedereen en toch moet ik elke 10 dagen bijna 8 euro betalen voor deze medicijnen.
Waarom moet je betalen voor medicijnen die je volgens de dokter nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Omdat dat buiten de normale ziektekosten valt en dit niet vergoed wordt. Valt onder eigen risico van 165 euro die je ieder jaar nog eens bij je toch al hoge ziektekosten komt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oxazepam valt onder benzodiazepinen en de hoge heren in den Haag vinden dat er vaak misbruik van wordt gemaakt, dus slingeren ze het gewoon buiten de vergoeding van de verzekering. Een aanpassing van wetjes en regeltjes is tenslotte zo gepiept als het ten gunste is van de staatskas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het wordt alleen nog vergoed in de volgende gevallen: 1 epilepsie 2 angststoornis, als behandeling met tenminste twee antidepressiva niet is aangeslagen 3 meervoudige psychiatrische problematiek 4 terminale zorg... Dus je moet dit, als je niet in deze categorieën valt, altijd zelf betalen.. En volgens mij komt het eigen risico daar nog eens bovenop..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zyn ook bep.bloeddruk verlagers die je niet zelf hoeft te betalen en er zullen nog wel meer middelen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alternatief voor Oxazepam, bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zou niet goed zijn,maar wil ermee zeggen dat er meer medicijnen vergoed worden als wat jij noemt.(min nt van mij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zou niet goed zijn,maar wil ermee zeggen dat er meer medicijnen vergoed worden als wat jij noemt.(min nt van mij)
ook had het iets te maken met de kosten van "merk medicijnen". setraline kan vergoed worden, maar zoloft (met dezelfde werkzame stof) word te duur geacht. daar heeft de ZV een punt. daarbij gaat het het monopoly van de farmaceutische industrie tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt wel voor dat de werkzame stof hetzelfde is, maar de hulpstoffen anders.. En vooral bij medicijnen die invloed hebben op je psyche, is een klein verschil al erg storend..
Als de fietsenmaker zegt dat ik een nieuwe buitenband nodig heb moet ik die toch ook zelf betalen.

Het klinkt misschien een beetje hard, maar als jij voldoende geld hebt, waarom moeten anderen dan voor jou betalen? Als je op het sociale minimum zit vind ik trouwens wel dat je gelijk hebt. Daar zou niemand buiten zijn schuld onder moeten komen, en niemand is voor zijn plezier ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet één ding: Jos betáált gewoon voor zijn ziektekostenverzekering. Als ik een fietsbandenverzekering afsluit, verwacht ik dat mijn buitenband vergoed wordt als de fietsenmaker zegt dat ik die nodig heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. En die verzekering is er voor bedoeld dat je niet failliet gaat. Niet om *alle* rekeningen te betalen. Anders zou de zorg simpelweg onbetaalbaar worden, en daar is niemand bij gebaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een beetje raar dat ik gelijk heb als ik op het sociaal minimum zit.
Als je weinig geld hebt mogen anderen voor je betalen en als je wat geld bezit moet je dat zelf doen.
Net wat SuzyQ en mjn schrijven, daar heb je een ziektekostenverzekering voor.
Ik zit inderdaad op het minimum maar ik vind dat het niets uit mag maken.
De dokter vindt dat ik het nodig heb en daar zou je verzekering dan toch voor moeten zijn, denk ik.
Als je deze medicatie chronisch gebruikt kun je aan je arts vragen vrijstelling hiervan te krijgen. Op het recept zet hij dan B1 en je hebt geen kosten.

Toegevoegd na 8 uur:
B1 moet B2 zijn sorry(zie reacties)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zitten niet meer in het basispakket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment heb jij Oxazepam nodig om rustig te kunnen slapen en om kalm te blijven. Heb je dat over 2 weken nog nodig? Over 4 maanden? Over 3 jaar? Ik denk, en de verzekeraars denken, dat de beprijzing ervan meehelpt om jou daar bewust over na te laten denken, hoe onrechtvaardig het nu ook lijkt.

Een prijsprikkel om er voor te zorgen dat je straks wel op zoek gaat naar een oplossing voor de achterliggende problemen. Misschien dat je dat nu nog niet kunt, maar na een tijdje moet je echt zelf de touwtjes weer in handen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dank u minnaars! Ik heb trouwens een zoon die melatonine MOET slikken om in slaap te kunnen vallen vanwege zijn autisme, en daar gaat hij helemaal niet overheen komen, en dat moet ik ook zelf betalen. Het zij zo. Als ik te arm was, zou ik er een tegemoetkoming voor krijgen.
Oxazepam is een van de vele tranquilyzers. Deze medicijnen worden door de zorgverzekeraars niet meer vergoed als ook slaapmiddelen. Dit is bij wet geregeld.
In een van de antwoorden staat dat het bij een angststoornis wel vergoed wordt maar dat is een fabeltje. Hier moet jezelf voor betalen. Iedereen heeft een eigen risico van E 165.= wat ook nog eens ieder jaar verhoogt wordt. Ze zijn n.l. begonnen in 2009 met een eigen risico voor iedereen van E 150,-. Zelf kun je je eigen risico bepalen b.v. E 500,= maar als je medicijnen nodig hebt of je hebt een laag inkomen dan zou ik dat zeker niet doen. Dit eigen risico staat los van de eigen bijdrage van E 165,-
Je kunt altijd naar een overzicht gaan wat je zorgvezekeraar wel en/of niet vergoed. Dan kom je beter beslagen ten ijs !

Veel succes, corymbe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het principe van de ziektekostenverzekering is niet dat je vooraf betaalt voor wat JIJ gaat verbruiken, maar dat we allemaal betalen, dat in een grote pot gooien en daar met zijn allen van gebruiken. Omdat er in die pot nooit voldoende geld zit om alle, door iedereen gemaakte ziektekosten te kunnen betalen, moeten we kritisch kijken welke dingen wel en welke dingen niet vergoed worden. Ik kan niet beoordelen of Oxazepam wel of niet vergoed moet worden, maar je kunt je vast wel voorstellen dat er ergens een beslissing genomen moet worden. En waar beslissingen genomen worden, worden mensen benadeeld. Vervelend, maar het is nou eenmaal zo. Zo lang we geen duizend euro per maand willen betalen aan onze ziektekostenverzekering, is dit de realiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles waar PAM achter staat is volgens mij uit het vergoedingspakket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit middel wordt niet -meer- vergoed. ontmoedigingsbeleid.
wel pech, en inderdaad niet leuk dat je moet betalen hiervoor. hopelijk heb je ze niet erg lang nog nodig,
en heb je er (tijdelijk) baat bij.
Oxazepam valt onder tijdelijk werkende, zeer verslavende middelen. intussen kun je mogelijk met hulp kijken naar een goed vervangend middel.
veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de Gezondheidsraad besloten heeft dar er waarschijnlijk een goedkoper alternatief is.
Die conclusies snap ik in sommige gevallen helemaal niet (net als iedereen die Retalin etc. slikt/voorschrijft).

Een voorbeeld:
De raad kijkt in dat geval alleen naar de 'werkzame stof'. Een middel dat daarnaast een 'langdurige afgifte' heeft valt dan automatisch af, omdat het dus niets toevoegt. Die langdurige werking is essentieel voor chaotische ADHDers, omdat die gegarandeerd hun Ritalin vergeten op tijd in te nemen.