Wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam als je vlinders in je buik voelt als je verliefd bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Wanneer je verliefd bent schieten er allerlei stofjes door je lichaam: neurotransmitters en hormonen.

Een van die stofjes is phenylethylamine (PEA), dit lijkt op amfetamine, en werkt ook een beetje hetzelfde; je hebt bergen energie als je verliefd bent.

Ook krijg je meer te maken met dopamine en norepinephrine.
Dopamine maakt gelukkig en geeft genot. Zonder dopamine zou je depressief worden.
Norepinephrine, ook bekend als noradrenaline, brengt je in een staat van euforie en wekt ook adrenaline op in de hersenen waardoor je stresssymptomen zal ervaren, zoals hartkloppingen en klamme handjes.

Tadáá: verliefdheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik geeft toe, het is een heerlijk geoel maar is eigenlijk niets meer - of minder - dan een vorm van nervositeit.
Op latere leeftijd kreeg ik daar zelfs nog maagpijn bij en meer van dat ongerief, maar het blijft fantamtisch om mee te maken. Geniet er van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hersengebieden die vermoedelijk bij verliefdheid betrokken zijn: prelimbische cortex, hippocampus, thalamus en hypothalamus. Dat laatste gebied stuurt de vlinders naar de buik. De hypothalamus stimuleert de bijnier om hormonen af te geven, en activeert het autonome zenuwstelsel, waardoor je hart sneller gaat kloppen. Behalve dan bij mensen met een donorhart. De zenuwbanen zijn dan doorgesneden, dus hun hart blijft rustig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je verliefd bent, komt er in je lichaam seretonine vrij, wat ze ook wel eens het 'gelukshormoon' noemen. Je kunt de hele wereld aan, functioneert uitstekend op een minimum aan slaap, en eten hoef je ook eigenlijk niet meer.

Je lichaam doet dat ook (in veel mindere mate!!) als je chocola eet, of een glas rode wijn drinkt - daarom eten mensen met liefdesverdriet zo graag chocola of chocolade-ijs.

Het kan een paar weken duren, dan gaat óf de verliefdheid over, of er komt een warm gevoel van vertrouwd-zijn voor in de plaats.

Maar de gekte van de verliefdheid, met al zijn vlinders en vallende sterren, is één van de beste gevoelens die een mens kan hebben, vind ik. Het komt het dichtste bij zélf kunnen vliegen, denk ik wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kriebels in je buik, geen zin in eten en ontzettend veel energie. Als je verliefd bent, gebeurt er van alles met je lichaam. Het lijkt alsof de verliefdheid vanuit je buik komt, maar eigenlijk begint het tussen je oren. Je hersenen zijn namelijk de eerste die doorhebben dat je verliefd bent.

Wanneer jij de jongen of het meisje ziet dat je leuk vindt, sturen je hersenen een seintje naar je buik. De spieren in je buik schrikken daarvan en trekken samen. Je buik geeft dit gevoel weer door aan je hersenen. Daardoor denk jij dat er allemaal kleine vlinders in je buik rondvliegen en weet je dat je verliefd bent. Meestal is dit een lekker gevoel, maar het kan ook weleens lastig zijn. Als net je favoriete eten voor je neus staat en jij geen hap naar binnen krijgt bijvoorbeeld. Ook al is het leuk om vlinders in je buik te hebben, na een tijdje heb je er waarschijnlijk genoeg van. Gelukkig verdwijnen ze vanzelf weer. Als je een tijdje verkering hebt met die leuke jongen of dat leuke meisje of wanneer je uitgekeken bent op hem of haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hormonen gieren!