Hoe komt het dat meiden door de jaren heen steeds vroeger ongesteld worden?30 jaar geleden was het zo tussen 13/14,tegenwoordig tussen 11/12

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat het niet komt door onze leefomstandigheden. In Zuid-Amerika zijn ze ook vroeg, maar wel veel armer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Die vraag zouden we kunnen neerleggen bij een bioloog of bij een antropoloog. Ik heb er ergens wel een verklaring over gelezen, dus er is iets over bekend.
Dat wordt weer googelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb nog even gezocht, en het antwoord ligt waarschijnlijk (tot weer een andere wetenschapper iets roept) in het gegeven dat iets gevuldere meisje wat eerder gaan menstrueren, door het vetgehalte in hun lichaam. Het zou dus verband houden met de verbeterde voedingstoestand, wat iemand anders ook al opmerkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er wordt beweerd dat het komt door alle hormonen in vlees.

Kinderen die vegetarisch of zelfs veganistisch opgroeien hebben dat niet. Zij groeien ook wat langzamer dan kinderen die vlees eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de verandering in ons eetpatroon worden de lichamen van jongens en meisjes sneller ontwikkeld dus ook de hormonen huishouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgensmij lijkt dat maar zo.
Vroeger werd er niet over gepraat wanneer een meisje ongesteld werd, dus echte juiste vergelijkingsmatriaal zal er niet zijn.
Tegenwoordig zijn de getallen ook heel verschillend, je hebt meisjes die het al worden in groep 7 maar ook pas in de 4 klas van de hogere school. Dat gebeurde vroeger ook al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat Carina gelijk heeft.
Ik was 11 en dat is 45 jaar geleden........

Maar ik wist niks en het enige wat mij verteld werd is dat het wel ongeveer iedere maand terug zou komen.

Ik had schoolzwemmen en dan kreeg ik een briefje mee voor de juf.

Verder werd er nooit ergens over gesproken.

Zelfs mijn zus, die maar een jaar jonger is, en met wie ik en kamer deelde, heeft het jarenlang niet geweten.
Zij was een stuk later.
Voor de lappen badstof aan de waslijn was een simpele verklaring waarop wij niet doorvroegen.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Dezelfde ervaring, nog veel langer geleden.
Door de betere voeding in Nederland worden kinderen sneller groter en zijn ze iets eender (gemiddeld genomen) gaan menstrueren, alhoewel de individuele verschillen groot zijn.
Rond de evenaar leven mensen als het ware sneller en worden vaak ook minder oud, als je een gemiddeld genomen kortere levensverwachting hebt, is het handig dat je dan ook wat vroeger geslachtsrijp bent.
Er moeten natuurlijk wel kinderen komen.
we kunnen daarom een kind uit het noorden van Scandinavie lichamelijk niet een op een vergelijken met kinderen uit de tropen.
Dat laat onverlet dat dit nimmer als argument gebruikt mag worden om kinderen van een jaar of 12 uit te huwelijken en kinderen te laten krijgen.
Ik ben van mening dat je daarvoor eerst zelf (geestelijk en lichamelijk) volwassen voor moet zijn om een kind te kunnen verzorgen en op te voeden.