wat kan je doen tegen witverlies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
witverlies bij wat? van de was?

Antwoorden (2)

Het beste draag je luchtig katoenen ondergoed, en zeker geen inlegkruisjes.
Was jezelf verder dagelijks met niet te heet water: gebruik zeker geen zeep.
Ook inwendige douches kan je achterwege laten.
De vagina heeft een zelfreinigend vermogen.
Bij jeuk en/of onfrisse luchtjes ga je het best even langs je huisarts.

Een zekere mate van witverlies/witte vloed is trouwens niet abnormaal.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat het advies altijd is "geen inlegkruisjes", maar wél katoenen ondergoed. Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde advies hebben gegeven als jij dat niet al had gedaan. Maar toch moet ik toegeven dat ik heel vaak wél inlegkruisjes gebruik. Ik heb altijd vrij veel afscheiding, voel het echt 'lopen' zeg maar. Als ik een keer ga verzitten, komt het er soms met scheutjes uit. Ik ben dan toch vrij pragmatisch hoor, en gebruik gewoon inlegkruisjes in periodes dat ik veel afscheiding heb. Die zijn gemakkelijker een paar keer per dag te wisselen, wat niet geldt voor je broeken en/of rokken (zeker niet met mijn beperkte armfunctie) en het scheelt daarbij een hele hoop was. Overigens is je advies prima hoor, zoals gezegd zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gezegd als je me niet voor was geweest. Daarvoor dus een +. Met daarbij nog als extra informatie dat veelvuldige afscheiding ook kan komen door hormonale anticonceptie (zou in mijn geval ook goed een oorzaak kunnen zijn) en dat je bij ineens toegenomen en/of stinkende afscheiding met jeuk en roodheid van de schaamlippen e.d. heel goed een schimmelinfectie zou kunnen hebben. Jij hint daar al op door aan te geven dat je in zo'n situatie naar de huisarts moet gaan, ik zou daar nog aan toevoegen dat zo'n schimmelinfectie heel goed te behandelen is en je er dan snel vanaf bent. Die informatie zou iemand kunnen helpen om inderdaad naar de huisarts te gaan, of - als je er zo goed als zeker van bent dat het een schimmelinfectie is, bijvoorbeeld omdat je afscheiding naar gist ruikt - zelf een anti-schimmelmiddel te halen bij de apotheek of drogist.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank voor de plus en voor je aanvulling Lies!
nounka
9 jaar geleden
Voor anti-schimmel ... Dactacort of dactarin ( dit laatste kan je zo krijgen ) zijn goede middeltjes. Er is ook een vaginale versie van die je met spuitjes kan inbrengen ( handig voor als je gaat slapen, maar leg dan wel een inlegkruisje in )
Een zekere afscheiding uit de vagina is normaal ; dat hoort bij het zelfreinigende vermogen van je lichaam. Je hoeft je vagina dus niet te wassen met zeep of - nog erger - inwendige reinigingsmiddelen, Daar reageert je lichaam alleen maar op door nog meer afscheiding, want zeep wordt nu eenmaal niet gezien als normaal onderdeel van het lichaam.

Wanneer de afscheiding zodanig is dat het je hindert, is het altijd verstandig er even mee naar de gynaecoloog of huisarts te gaan. Er kan sprake zijn van een ontsteking of een schimmel die bestreden moet worden, meestal met eenvoudige tabletten.

Witte afscheiding is in de regel volstrekt onschuldig van aard, en het mag zelfs een klein beetje gelig zijn. Echt een afwijkende kleur of bloedverlies buiten de menstruatie is wel altijd aanleiding er even goed naar te laten kijken.

Inlegkruisjes zijn een no-no, want die sluiten de boel te veel af. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor onderbroeken, ook als ze van katoen zijn. Het beste, meest gezonde en natuurlijke is gewoon een ruimzittende broek of zelfs rok. Helaas willen veel mensen daar niet aan. Kies dan in elk geval voor onderbroeken die niet te strak zitten, en niet tussen je lichaamsplooien gaan zitten.

Goede hygiene (uitsluitend uitwendig, bij voorkeur alleen met water), ruimzittende kleding - ook ondergoed (lucht !) en uitsluiten van aandoeningen zijn de enige dingen die je zelf kunt doen. En natuurlijk zoals met alles op je voeding letten. Vooral suikerrijke voeding (waarbij je ook geraffineerde koolhydraten moet rekenen, zoals witbrood en witte pasta) vergroten de kans op schimmelinfecties.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sommige medicijnen, waaronder ook de pil, kunnen zorgen voor een verhoogde vaginale afscheiding. Wanneer je dan echter aan het klooien gaat met inlegkruisjes en extra wassen, kom je in een vicieuze cirkel en vererger je eigenlijk het probleem voortdurend, waardoor het op een gegeven moment echt ' dweilen met de kraan open' is. En een verstoorde balans krijg je niet 123 weer recht. Daar gaat tijd overheen, en die tijd overbruggen is meestal de grootste uitdaging.
Een mogelijkheid is het dan maar gewoon iets vaker naar het toilet te gaan om het surplus even weg te vegen. En een nat plekje maar gewoon wat te laten opdrogen. De balans herstelt zich uiteindelijk wel weer.
In extreme gevallen kan het nodig zijn een andere pil te vragen.