Wat kunnen oorzaken zijn van het vaak en snel moe zijn?

Ik eet goed en ze hebben al 2 keer bloedonderzoek gedaan maar er komt steeds niks uit..Ik slaap 'op tijd' en moet er vroeg uit.. maar dan ben ik nog steeds moe..zijn nu een paar jaar verder en het is nog steeds het zelfde... is het dan toch een verkeerd ritme..??? iemand anders een idee???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (9)

als je ongelukkig bent kan dat aan je blijven knagen en kan heel vermoeiend zijn. Bijvoorbeeld verkeerde partner, vervelende baan, geld problemen, stress etcetra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja had gekund! Maar dat is het ook niet, ga (bijna) altijd met plezier naar school... :)
Is bij het bloed onderzoek ook naar je schildklier functie gekeken? Dit kan een oorzaak zijn.
Je eet goed, maar eet je ook regelmatig, schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen ook voor vermoeidheid zorgen, sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor. (Hypoglykemie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee daar is verder geen onderzoek na gedaan.. En ik heb een tijdje onregelmatig gegeten.. en toen werd er ook gezegd regelmatiger eten en dat doe ik nu dus ook... Maar heb ik verder niet meer bij stilgestaan.. zou kunnen dat suiker wat onregelmatig is....
Het kan zijn dat je bewust of onbewust spanningen en stress met je mee draagt. Dit kan om huidige zaken gaan, maar ook om dingen uit het verleden.

Verder kun je je afvragen of je het wel naar je zin hebt in bijvoorbeeld je huidige leefsituatie; privé en op je werk.
Is er iets waar je over in zit of waar je je druk om maakt?
Is er iets wat je vroeger hebt meegemaakt en misschien niet volledig hebt verwerkt?

Verder is het ook belangrijk om te weten hoe je slaapt.
Duurt het lang of kort voor je in slaap valt? Slaap je heel licht en word je vaak wakker 's nachts, of slaap je heel vast?
Voel je je moe als je wakker wordt of komt dat pas midden op de dag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je een man of vrouw bent en hoe oud je bent maar mijn man had hetzelfde en hij bleek slaapapneu te hebben, dat betekent dat je in je slaap onwillekeurig stopt met ademhalen waardoor je niet in een diepere slaap komt en dus continu overdag moe bent. Hij kreeg daarvoor een cpap apparaat (soort masker waar lucht uitkomt) en slaapt sindsdien prima.

Toegevoegd na 4 minuten:
en is dus ook niet meer moe overdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan inderdaad de schildklier zijn, maar laat dan op de waarden T3, T4 en TSH testen (de eerste wordt wel eens overgeslagen).

Het CMV (cytomegalovirus) is een virus dat 50% van de bevolking bij zich draagt. Als je dit op latere leeftijd krijgt kun je hier erger moe van zijn, dan iemand die dat op latere leeftijd krijgt (maar hier zullen ze op getest hebben).

Pfeiffer, alom bekend als vermoeidheidsziekte.

Verminderde lever- of nierfunctie. Door verminderde afspraak van afvalstoffen kun je ook moe worden. Je kunt misschien eens een keertje proberen te ontgiften om te kijken of dat helpt?

Depressie.

AD(H)D: kan als symptoom hebben dat je biologische klok anders werkt.

Nieuwe levensfase. Rond je 30 bijvoorbeeld kun je last krijgen van een overgang, fysiek en psychisch. Hierdoor kan het zijn dat je lichaam iets minder kan dan voorheen, maar dat je wel op de oude toer door blijft gaan.

Astma, hyperventilatie (dat kan heel subtiel zijn zonder dat je het merkt), vorm van migraine zonder hoofdpijn.

Je kunt ook hypergevoelig zijn waardoor je meer energie gebruikt om indrukken te verwerken.

CVS: chronisch vermoeidheids syndroom. Hier gaat het om extreme vermoeidheid en vaak vage klachten zoals pijntjes en kwaaltjes. Komt vooral voor bij jonge vrouwen.

Stress: grootste veroorzaker van vermoeidheid. Mensen kunnen gestresst zijn zonder dat echt goed van zichzelf te weten.

Dokters stoppen snel met het kijken naar de oorzaak, want veel mensen hebben last van deze klachten, zonder dat ze een oorzaak kunnen vinden. Maar als je er geen goed gevoel over hebt zou ik blijven aandringen. Vraag bij de huisarts eens een doorverwijzing naar een internist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan een fysieke oorzaak hebben, bijvoorbeeld een tekort aan bepaalde vitamines, een orgaan dat niet goed werkt, een voedselintolerantie. Dat er met 2 bloedonderzoeken niets uit is gekomen, wil niet zo heel veel zeggen, misschien zijn gewoon die dingen waar het hem in zit nog niet onderzocht. Of zit je wel overal binnen de normaalwaarden maar heb je toch al een tekort (bij sommige stoffen, bijv. vitamine B12 wordt door veel huisartsen gezegd dat de test zegt dat die stof geen probleem is, omdat je binnen de normaalwaarden zit, maar de normaalwaarde sluit daar alleen waardes uit die gegarandeerd gebreksverschijnselen veroorzaken, waarden die bij sommige mensen gebreksverschijnselen veroorzaken vallen gewoon binnen het normaalgebied).
Dus gewoon weer terug gaan naar je huisarts, uitleggen en vragen of ie andere dingen wil testen, en je waarden die wel binnen de normaalwaarde vallen maar wel nog een risico zijn uitgebreider wilt testen. Weet hij niks, dan naar een andere huisarts gaan, die hopelijk nog op andere dingen kan komen.
Qua voedselintoleranties zijn er een aantal die zeer vaak voorkomen (gluten, soja, mais en nog een paar), je kan eens proberen 2 weken zonder die veelvoorkomende stoffen te leven (wel goed opletten, maltodextrine kan bijvoorbeeld uit mais komen), en zien of je je dan minder moe voelt. Als het inderdaad wat doet, kan je telkens 1 weer erbij doen, en hopelijk er zo achter komen welke het probleem is.

Het kan ook een psychische oorzaak hebben, stress, leven op een manier die je eigenlijk niet wilt. Dat soort dingen kunnen je ook moe maken. Je zou eens naar een psycholoog, psychotherapeut of NEI-therapeut kunnen gaan.

Of misschien is het dat je gewoon simpelweg dat je meer slaap nodig hebt dan je nu krijgt, sommige mensen hebben veel meer nodig dan anderen. Als je (bijvoorbeeld in vakantie) langer slaapt, voel je je dan ook moe?
Er zijn alternatieve theorien over dat je minder diep slaapt op plekken met storende energie (dan wel op de feng shui manier, dan wel electriciteitsdraden in de buurt van je bed). Je bed in een andere ruimte of ander deel van je kamer zetten, en alle apparaten echt uit ipv op stand-by, alle stekkers in je slaapkamer uit het stopcontact, is iets dat je eens kan proberen.

Acupunctuur vind ik overigens een aanrader om eens uit te proberen, zij kunnen heel veel doen als je energie niet goed doorstroomt en dat de oorzaak is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oja, en over eten (lees verder in reactie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat je lichaam niet in staat is om de bezigheden op te vangen. Een gebrek aan conditie. Daar kan je wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaken van moe zijn kunnen er wel 25 zijn, misschien nog wel meer.
Ga eens naar een natuurarts, die meet alles door en binnen een half uur weet je wat je wel of juist niet hebt.
Veel patiënten die bij een gewone dokter geen antwoorden krijgen hebben vaak baat bij een natuurarts. (eigen ervaring)
Je wordt er als het ware doorgemeten, geen vervelende onderzoeken, het doet geen pijn, geen afspraken en wachttijden in een ziekenhuis, nee niets van dit alles, binnen een half uur weet je de reden van het moe zijn.
Lever, gal, maag en darmenproblemen komen tegenwoordig erg veel voor, deze zijn vaak chronisch geworden, deze klachten zijn vaak ontstaan door een ongezond leven, verkeerd voedsel, het drinken van koolzuurhoudende drankjes (cola!!), koemelk, suikers, te veel zout, te veel stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar kunnen een boel oorzaken aan te grondslag liggen , stel jezelf eens de vraag waar je van droomt , en kijk hoe je leven er nu uitziet ....komt het overeen ? Je kan erg moe worden van werk dat je niet voedt.