Waarom mag je niet veel suiker eten als je blaasontsteking hebt?

Een blaasontsteking is, volgens mij, dat er bacteriën in je blaas zitten die er niet horen te zitten, en die dus voor een ontsteking zorgen. Je mag niet veel suiker eten omdat dit bacteriën voedt. Maar als er suiker in je blaas terecht komt en zo die bacteriën kan voeden, is er toch iets goed mis met je, heb ik altijd geleerd. Waarom is het dan toch dat je niet veel suiker mag eten bij een blaasontsteking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Omdat de bacteriën die blaasonsteking veroorzaken in de darm kiemen. Suiker is een goede voedingsbron voor veel bacterieën. Bovendien zorgt te veel suiker voor een verstoorde darmflora waardoor slechte bacterieën de kans krijgen om toe te slaan. Daarnaast kan te veel suiker zorgen voor Candida en gisten in je darmen. Deze komen via de bloedbaan in andere organen terecht waar ze een ontsteking kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe is de door de nieren afgescheiden urine volledig steriel. Normaal gesproken worden bacteriën die kans zien binnen te dringen namelijk door het lichaam vernietigd. Maar als het afweersysteem niet optimaal functioneert, dan hebben de bacteriën genoeg overlevingskans om wel de blaas binnen te kunnen dringen. Zeker als er een voedingsbodem aanwezig is van suikers of afbraakproducten daarvan, kunnen zij zich vermenigvuldigen en klachten gaan veroorzaken. Suiker is namelijk het eerste waaraan de bacteriën zich koppelen. Vervolgens hecht deze verbinding zich aan de blaaswand waardoor de bacterie niet meer uit de blaas gespoeld kan worden. Dat verklaart tevens waarom een blaasontsteking vaak zo hardnekkig van karakter is.