mijn dochter (3) slikt haar eten niet door hoe kan ik zorgen dat ze gaat eten?

ik heb van alles geprobeerd om mijn dochtertje te laten eten aar ze houd het eten in haar mond totdat ze misselijk wordt. we hebben geprobeerd om een beloning neer te leggen en het na het eten te geven maar dat ging slechter dan verwacht ze at niet en begon te gillen omdat ze het ijsje niet kreeg, een spelletje er van gemaakt werkte ook niet en het negeren ook niet, ze is verder met niets moeilijk sociaal niet met slapen niet alleen met eten. ik weet niet meer wat ik moet doen .. heeft iemand nog een tip? alles is welkom.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier ga je toch mee naar je huisarts!?
tinus1969
9 jaar geleden
Wat zegt de huisarts+kinderarts ervan?
Ritsuka
9 jaar geleden
Drinken gaat wel goed? Is het met de structuur van het eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
drinken gaat wel goed het is pas een paar dagen heb gisteren de huisarts gebeld en die zei dat het erbij hoort dat ik het nog even moet kijken hoe het verder gaat omdat het echt alleen met eten is en ik verder nergens last van heb met der drinken douchen slapen spelen helemaal niets alleen met eten.
tinus1969
9 jaar geleden
Als t geen langer slepend medisch probleem is: Totaal Negeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt rot,maar je kind is aan het peuterpuberen.
Wil ze niet eten?Lekker laten gaan,maar dan ook niets anders geven.
Het komt vanzelf wel goed. Laatst las ik een probeersel van iemand anders die het favoriete speeltje van het kind aan het eind van de tafel had gezet en elke keer dat het kind een hapje nam,zette vader het speeltje een stapje dichterbij. Je kunt het proberen,maar lukt het niet,dan gewoon laten gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer die tip van Maria16, dat deed mijn moeder vroeger ook. Niet met een speeltje, maar met een koekje. Die had ze in kleine stukjes gebroken en na elke zoveel hapjes mocht ik een stukje pakken.
anneliez
9 jaar geleden
Niet belonen of straffen, want dat kan wel eens het idee onderstrepen dat eten niet leuk/lekker is, want waarom zou je anders beloond moeten worden: Ik krijg geen toetje omdat ik mijn aardappelen niet eet. Dus de aardappelen zijn vies want ik word beloond als ik ze opeet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij hebben vroeger succes geboekt met het voeren van de eendjes in het park en de paardjes in de wei.
Terwijl je kind ede dieren voert ongemerkt je kind af en toe een hapje geven, werkte gelukkig goed. Succes en sterkte want ik ik ken je machteloze gevoel...

Antwoorden (2)

Nare dingen zijn dat hè? Je dochter heeft ontdekt waar zij "macht" over heeft. En dat is natuurlijk héél interessant. Bij mijn antwoord ga ik er wel van uit dat je dochter op een normaal gewicht is, en dus geen voedingsstoffen tekort komt. Wat bij ons heeft geholpen is om je dochter een actieve rol te geven bij het eten. Dit kan zo uitgebreid als je zelf wilt/kunt. Denk aan meehelpen met eten koken, of (iets eenvoudiger) je dochter zelf laten opscheppen. Spreek hierbij wel af, dat wat zij opschept, zij dan óók moet opeten. Als zij dan muizenporties opschept, prima!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens. Macht hebben is op die leeftijd ontzettend interessant, want dan kun je mensen naar je hand zetten. Misschien helpt het om het zo te laten voor enkele dagen. Wil ze niet eten, dan eet ze niet, leg haar uit dat ze dan trek krijgt. Vang dit niet op door tussendoortjes te geven. Niet eten betekend gewoon trek krijgen. Enkele dagen is dat helemaal niet erg.
Ga geen discussie aan (ook dat geeft haar macht), gewoon de keuze eten of niet, en de consequentie die erbij hoort. En doe alsof het je niks kan schelen dat ze niet eet. Hopelijk is ze deze fase snel door!
Het kan zijn dat je dochter haar eten niet doorslikt omdat ze last heeft van haar keel. Drinken gaat dan wel goed, maar vast voedsel is lastig. Heb je dit al na laten kijken? Of eet je dochter bepaald vast voedsel wel en ander voedsel niet? Soms willen kinderen liever koud eten dan warm. Zet eens een schaaltje met rauw geschrapte worteltjes, komkommer of bijv. kleine tomaatjes neer. Terwijl je met haar zit te spelen neem je telkens wat uit het schaaltje. De kans is groot dat je dochter dat ook wil en stilletjes wat zal pakken en opeten. Negeer dit en speel gezellig verder. Succes.