Kan het eten van krijt je stem hoger/anders laten klinken?

In het sprookje "De wolf en de zeven geitjes", (de versie die ik ken), gebruikt de wolf eerst krijt om zijn poten wit te maken..
Daarna slikt hij hetzelfde krijt om zijn stem hoger te laten klinken.
Is dit op waarheid gestoeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Computoon
9 jaar geleden
Ik heb het nooit durven proberen.
Reddie
9 jaar geleden
Het is een sprookje. Heeft echt niets met de realiteit te maken. Echt onzin.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Leuke vraag, ik was dat vergeten. Maar idd dat werd verteld in het sprookje. Ik heb me vroeger ook afgevraagd of dat zou werken maar ik durfde het niet te proberen. In sommige vertalingen van het sprookje smeert de wolf zijn keel met honing.
Computoon
9 jaar geleden
Ja. Dat vond de vertaler kennelijk realistischer :-) Dient zich een volgend probleem aan: hoe kan een geit zich in een klok verstoppen? Dat vraagt toch wat behendiggeit.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Tja en hoe kan het dat een wolf !!! 6 jonge geitjes in 1 hap op slokt, ik zou zeggen dat de wolf uit elkaar barst. En het moet in 1 hap geweest zijn, want anders kon het nooit zo zijn dat ze alle 6 weer levend uit zijn buik komen. Wat overigens al knap is, met al het maagzuur en zonder zuurstof. Dan zonder algehele narcose word de wolf zijn buik opengesneden, lijkt me ook al vreemd, dus kennelijk was hij vooraf flink bedwelmd...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij mis je heel die woordgrap van Computoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon... excellente woordspeling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat de wolf kan spreken? En ook de mama geit en de 7 kleintjes ook? kan niet hé? Zal dat stem verhogen door krijt te eten dan wél waar zijn? Denk eens na...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jerovanja... niet zo neerbuigend aub.. de schrijver van het verhaal kan ook wél bestaande dingen erin verwerken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Eloines...daar las ik inderdaad overheen.

Antwoorden (1)

Het krijt irriteert de stembanden, waardoor de wolf anders gaat praten, maar eerder zachter en heser dan hoger lijkt me.

Toegevoegd na 1 dag:
Rectificatie: door het eten van iets kan je de keel irriteren, maar natuurlijk niet de stembanden.
Het effect blijft hetzelfde: heser en zachter spreken.
Rieneke1