Waarom zou hoestdrank helpen tegen het hoesten terwijl deze in je maag terecht komt en niet langs je luchtwegen gaat?

Ik snap wel dat het niet goed is om siroop in je longen te gooien, maar de hoestprikkel ontstaat bij de ingang van de longen. Hoestdrank loopt alleen door je keel en verdwijnt vervolgens in je maag.

Heb wat op internet gekeken, zie nergens een bewijs dat het echt de hoestprikkel verhelpt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Hoestdranken werken vrijwel nooit vanwege een gebrek aan werkzame bestanddelen, maar mensen kunnen er niet tegen om machteloos te zijn tegen het hoesten. Daarom zijn ze vaak erg tevreden met de hoestdrank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg vroeger altijd een witte boterham met suiker van mijn moeder als ik erg hoestte, dit hielp, vooral omdat het een luxe tractatie was, maar suiker droogt wel slijm uit, dus er zit wel 'iets' achter, maar of het écht werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enig effect van hoestdranken, ook die met broomhexidine of acetylcysteïne is nooit aangetoond. Codeïne werkt wel goed, maar is een opiaat en kan alleen op recept worden gekocht en kan gevaarlijk zijn als je slijmvliezen erg zijn gezwollen en je doseert hoog. Ik heb soms een blafhoest, dan werkt het bijzonder goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Codeïne onderdrukt de hoest prikkel, neemt niet de oorzaak weg. Vandaar dat langdurig gebruik niet raadzaam is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, en het kan ook verslavend werken, maar het is een wondermiddel als je al nachten niet hebt geslapen van de hoest.

Andere antwoorden (3)

De werkzame stof in hoestdrank (vaak codeïne) komt via je maag in de bloedbaan en bij de zenuwen terecht die de prikkel veroorzaken. In feite remt het de prikkel waardoor het hoesten stopt.

Maar soms moet je hoesten omdat er slijm vastzit, dan is een hoestdrank met slijmoplossend middel noodzakelijk. Zoals fluimacil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoestdranken bevatten vaak zoethoutextract, thijm, mierikswortelsap of andere stoffen, die lekker zacht aanvoelen aan de keel, maar de hoest niet anders beïnvloeden dan het zuigen op een snoepje. Dit soort middelen bevat geen werkzame bestanddelen, maar kan ook niet veel kwaad. Mensen die geen drop mogen wegens hoge bloeddruk of een hart- of nierziekte mogen deze middelen niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals veel medicijnen worden de stoffen opgenomen in het bloed en worden op die manier 'vervoerd' door het lichaam.
Slijmoplossende middelen zijn broomhexidine en acetylcysteine.